Hoe geef ik de vergelijking van een reactie in molecuulformules?

In mijn Scheikunde boek staat het volgende: Een alkaan met 25 koolstofatomen wordt gekraakt tot octaan, C8H18 en één andere stof. Geef de vergelijking van de reactie in molecuul formules.
Ik zou graag uitleg willen over vraag.

En hoe maak ik een vergelijking van een onvolledige verbranding?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C25H56=3C8H18+CH2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet dus dit: alkaan met 25 koolstofatomen --> c8h18 + een ander molecuul Als een alkaan 25 koolstofatomen heeft, heeft deze 52 waterstofatomen. Want voor alkanen geldt C(n)H(2n+2). C25H52 --> C8H18 + iets Iets is natuurlijk wat je overhoud:
dus C(25-8)H(52-18) = C16H34 C25H52 --> C8H18 + C16H34 Er valt ook iets te zeggen voor
C25H52 --> 2C8H18 + C9H16
Maar er staat octaan plus 1 ander ding, niet 2 octaan plus 1 ander ding en ik dacht me dit te kunnen herinneren van mijn middelbare schooltijd. @elicrates volgens mij zitten er geen 56 waterstofjes aan een alkaan met 25 koolstofjes.

Antwoorden (3)

Onvolledige verbranding: 2CH4 (methaan) + 3O2 (zuurstof) --> 2CO + 4H20, oftewel er komt koolmonoxide en water vrij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga uit van een eenvoudig alkaan:
CH3-(CH2)23-CH3 (dus een keten met 2 CH3 groepen en 23 CH2 groepen.
Dit zijn 25 C's en 52 H's

Dit kan ik kraken in 3 octaan groepen van C8H18.
Hiervoor is nodig 24 C's en 54 H's
Ik hou 1 C over en kom minstens 2 H's tekort

Voor het kraakproces is waterstof nodig (H2).

Als ik 2 H's aan het kraakproces toevoeg zijn mijn eindproducten 3 oktanen en 1 C. C is roet en zal een neerslag vormen. Dat heb ik liever niet.

Ik voeg 6 H's toe.
Dan zijn mijn eindproducten 3 oktanen en 1 CH4. CH4 is methaan gas en kan weer als brandstof worden gebruikt.

Toegevoegd na 41 minuten:
Het kan ook zonder toevoeging van H2

dan maak ik 2 octanen: 16 C's en 36 H's

Ik hou dan over 9 C's en 18 H's.

Dat zal dan een alkaan zijn met een dubbele band.

bijvoorbeeld:
CH3-CH2-CH2-CH2-CH2-CH2-CH2-CH=CH2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eerst antwoord op je eerste vraag:

de algemene formule van een alkaan = CnH2n+2

n = het aantal koolstofatomen

dus dit is de formule die je krijgt:

C25H2*25+2 = C25H44+2 = C25H52

bij kraken krijg je altijd een alkaan en een alkeen.

in dit geval ontstaat er C8H18

dus het kraakproces van deze reactie is:

C25H52 ----> C8H18 + x

x is het alkeen wat ontstaat dus je doet C25 - C8 = C17 dit is het koolstofdeel van het alkeen.

H52 - H18 = H34

dus het alkeen moet dus C17H34 zijn.

kijken of het volgens de algemenen formule van een alkeen klopt deze is CnH2n

C17H2*17 = C17H34

dus het kraakproces is dus als volgt:

C25H52 ---> C8H18 + C17H34

vraag 2:

een verbranding is een reactie met zuurstof bij een volledige verbranding ontstaat water en koolstofdioxide (CO2) en bij een onvolledige verbranding ontstaat water en CO

Vb

volledige verbranding methaan (CH4)

CH4 + 2 O2 ---> CO2 + 2 H2O

onvolledige verbranding

2 CH4 + 3 O2 ---> 2 CO + 4 H2O