Door welke kracht blijft een boot drijven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De antwoorden roepen meteen "Wet van Archimedes", maar dat is geen kracht, geen verklaring. Het heeft met druk te maken. Ik kan er zelf geen goed verhaal van maken, maar je kunt het hier uitgebreid nalezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Buoyancy
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Widar, Buoyancy is de wet van Archimedes alleen in een veel verder uitgewerkte vorm waarbij ook rekening wordt gehouden met oppervlaktespanning, toename van de druk op grotere diepte en de viscositeit van vloeistoffen en nog veel meer. Maar Archimedes is de basis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Wet van Archmides zegt alleen iets over massa en volume. Die wet verklaart niet waarom voorwerpen drijven. Zo geldt in de ruimte de wet van Archmides nog steeds, maar is er geen opwaartse kracht.

Antwoorden (4)

door de opwaartse kracht.
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en waar komt die opwaartse kracht vandaan?
Want zou een boot ook blijven drijven in puur alcohol of iets dergelijks
anneliez
11 jaar geleden
dat klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt niet. Dat hangt er maar net vanaf hoe zwaar de boot is en welk volume 'ie heeft. Er kunnen boten bestaan die wel in water blijven drijven en niet in alcohol. Ik vind dit antwoord heel kort door de bocht en veel te summier om een goed antwoord te kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je ook of de intermoleculaire krachten van invloed zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of intramoleculaire krachten. Of zijn de inter en intra moleculaire krachten onderdeel van de opwaartse kracht.
Kan dat moeilijk achterhalen bij Archimedes, want die waren toen misschien nog niet bekend maar waren mss wel onbewust meegerekend?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees http://en.wikipedia.org/wiki/Buoyancy voor dat soort vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het antwoord is inderdaad erg onvolledig.
De Wet van Archimedes luidt:

De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, had ook wat uitgebreider gemogen, maar is zeker geen min waard. Aanvulling: en als de hoeveelheid verplaatste vloeistof hetzelfde gewicht heeft bereikt als de boot is er een evenwicht en blijft de boot verder drijven (als hij op dat moment nog niet gezonken is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goede aanvulling, compleet antwoord.
Door de zwaartekracht van het water. De zwaartekracht trekt harder aan het water dan aan de boot. Dit komt omdat het kunststof of rubber van de boot minder zwaar is dan water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk 'door de zwaartekracht van de aarde op het water' ipv jouw eerste zin?!
Als ik het een beetje heb begrepen is de uiteindelijke zwaartekracht per saldo gelijk voor een boot of water. Dus je antwoord lijkt mij niet te kloppen.
Maar goed met zwaartekracht weet je maar nooit...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niks van
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zwaartekracht speelt wel een rol, maar niet zoals Leon het stelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zwaartekracht van het water?
Reddie
11 jaar geleden
Je vergeet de lucht in de boot. Zie mijn antwoord.
Je argument is juist goed. +4U!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke lucht in de boot?
Een boot blijft drijven door de zwaartekracht. De aarde trekt harder aan het water (is zwaarder) dan de combinatie boot+de lucht erin.
Het antwoord van leonpw is het enige juiste, behalve dat hij de lucht vergeet. De boot mag daarom ook van ijzer of beton zijn.
Er is dus feitelijk geen sprake van opwaartse kracht.

Toegevoegd na 12 uur:
Archimedes geeft aan HOE het werkt, maar niet WAAROM.
Opwaartse kracht is geen natuurkracht, evenmin als druk, temperatuur en centrifugale kracht.
De zogenaamde opwaartse kracht moet je zien als een balans, met aan de ene kant het verplaatste water, en aan de andere kant het bootje.
Het bootje zakt zover in het water dat zijn gewicht in evenwicht is met het verplaatste water.
De enige kracht die hier werkt is de zwaartekracht.

Als je persé het woord "druk" wilt gebruiken, dan drukt het water aan de ene kant het verplaatste water omhoog, en aan de andere kant het bootje. Oftewel de druk vertegenwoordigt de armen van de balans.
Maar druk bestaat ook niet echt. Het is de snelheid van de watermoleculen die tegen de onderkant van het verplaatste water en tegen de onderkant van het bootje "duwt".
Druk noemen we het macroscopische verschijnsel dat door die botsingen ontstaat, op dezelfde manier als dat je een kogelregen op een verticale plaat afvuurt. Het is geen natuurkracht.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mis de component druk in dit verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wet van Archimedes: Een geheel of gedeeltelijk in een vloeistof gedompeld lichaam ondervindt een opwaartse kracht die gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. That's all there is, al 2400 jaar. Zwaartekracht speelt hierbij niet de rol zoals in dit antwoord beschreven, netzomin als lucht of druk. (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groome, de opwaartse kracht is geen kracht van zichzelf. Er wordt alleen gesteld dat er EEN kracht wordt uitgeoefend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar volgens einstein is zwaartekracht toch ook geen kracht maar een gevolg. Of is dat weer in een ander verband?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens Einstein is zwaartekracht een gevolg van een kromming in de ruimte-tijd, wat veroorzaakt wordt door massa. Anderen hebben daar weer andere ideeën over. We zijn er nog niet uit, wat zwaartekracht nu eigenlijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt niet gevraagd hoe of waarom het werkt. Er wordt gevraagd DOOR welke kracht een boot blijft drijven en dat is door de opwaartse kracht. Daarnaast vraag ik mij af of de zwaartekracht harder aan het water trekt dan aan de boot. Ze bevinden zich allebei in hetzelfde zwaartekrachtveld en de valversnelling is voor beiden hetzelfde. En de massa van het weggedrukte water is net zo groot als de massa van de boot, dus beiden ondervinden m.i. dezelfde kracht. Je kunt zelfs redeneren dat de boot een grotere kracht ondervindt zolang het evenwichtspunt niet bereikt is omdat hij in het water zakt. Druk bestaat wel echt anders zou de thermodynamica als discipline niet bestaan. Het is alleen een ander beschouwingsniveau dan als je praat over afzonderlijke deeltjes. En natuurlijk kun je Einstein erbij halen en misschien zelfs wel de snaartheorie of de kwantumtheorie en het Higgs boson. Maar Archimedes geeft een simpele, correcte en begrijpelijke uitleg van het fenomeen, en waarom zou je het dan ingewikkelder maken dan het is?