Waarom verkleurt bergkristal?

Als ik bergkristal koop (als half edelsteen: in een kluster, geslepen als toren / healing stick of simpel getrommeld) is het netjes helder doorschijnend.
Na verloop van tijd wordt het troebel met melkwitte strepen en lijnen.
Bij spirituele winkels is de uitleg dan dat Bergkristal de "slecht" energie uit de omgeving opneemt.
(Waarna ik dan zou denken: als ik de kristallen weer reinig op de manier aangegeven voor spiritueel gebruik, moet het er weer schijnend, glanzend en doorzichtig uitzien, volgeladen met positieve energie enzo... not)

Er moet een chemische / scheikundige / geologische verklaring voor het verkleuren en dof worden zijn.
Wie weet hier meer over?
Is dof geworden bergkristal (het doffe zit dus echt in de steen, niet aan de oppervlakte, niet iets wat eraf geschraapt / geschuurd kan worden) weer helder te krijgen?
Wat is het echte wetenschappelijke proces van het dof worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

De meest voor de hand liggende reden voor verkleuring van bergkristal is de vorming van microscopische belletjes van gas of vloeistof in het kristal die de lichtbuiging veranderd waardoor het kristal verkleurt. Meestal komen deze belletjes door scheurtjes in het kristal die al aanwezig waren of die later zijn gevormd.

Een manier die gebruikt word om deze bubbels uit kristal te verwijderen is een bestralingsbehandeling en verhitting. Dit zou thuis gerealiseerd kunnen worden met een magnetron.

Dit kan ondanks dat het de bubbels verwijdert andere verkleuringen en effecten opleveren. Dat komt omdat de processen de ion compositie beïnvloeden, en het kan verbindingen in het kristal breken en nieuwe verbindingen vormen. Bijvoorbeeld aluminium die de plek van silicium overneemt waardoor het kristal grijs of zwart kan worden.