Neen, ook apparatuur die zelfs totaal niet aangesloten is kan dan kapot gaan.
Vooral schakelingen waar spoelen in zitten (dus bijna alle electronica) gaat kapot bij een voldoende sterke EMP.
Meestal de print zelf heeft soms gewikkelde printsporen/patronen zoals vaak het aard-printspoor dat vaak rond loopt en dus een wikkel vormt, kan dan van alles verbranden.
PER winding kan een EMP meer dan 1000V opwekken.
Chips kunnen gemiddeld tot 30 Volt aan.
Met transistoren is het al niet veel beter.
Vooral de voeding van het apparaat zelf zit stikvol met windingen (met- en zonder ferrietkern) gaat zelf tijdens de EMP vele KV afgeven aan onderdelen die vaak maar 3.3 V nodig hebben om te functioneren.
In tegenstelling zoals bij electrostatische spanning, die ook hoog kan zijn, is bij een EMP de ENERGIE en dus ook de STROOM zeer hoog zodat de spanning door de inwendige weerstand niet inelkaar stort, wat bij electrostatische vonken wel zo is, de stroom blijft dan op een veilig niveau en dan beschadigt er meestal niets.
Bij een huishoudmagnetron is de spanning per wikkel ook meer dan 1000 volt met een flinke stroomsterkte.
Een EMP is nog veel heftiger.
Eigenlijk wel wat vergelijkbaar met een blikseminslag maar dan vele KM in diameter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

http://www.goeievraag.nl/vraag/gaat-kapot-grote-emp.19667
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een grote kans dat het ook mensen beïnvloed. Onze hersenen werken ook op electrische pulsen.

Een EMP ontregelt electrische apparatuur. Tegenwoordig staat veel apparatuur stand-by en die zal ook beinvloed worden. Uitstaande apparatuur waarop magnetisch data staat opgeslagen zal ook worden beinvloed, net als apparatuur die uitstaat waarbij sleep/hybernation mode wordt gebruikt (geheugen bevat nog data of er is een dump van de geheugen data opgeslagen in static geheugen).