Wanneer noem je de structuur formule van een molecuul plat?

Ik moet bij mijn scheikunde een vraag beantwoorden of de structuur van 2-buteen een plat molecuul is. Maar wat houd dat precies in en hoe kun je zien dat een molecuul een plat molecuul is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (3)

Geen enkel molecuul is plat, maar deze kan in een plat vlak getekend worden. Bij een driedimensionale tekening lijkt deze ruimtelijk doordat de verbindingen vooraan met ruimtelijk worden weergegeven.

Toegevoegd na 7 minuten:
Onderste foto is de platte structuurformule van 2-buteen als voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een molecule is plat als alle atomen in hetzelfde vlak liggen.
Bovenstaand molecule Buteen is NIET plat, omdat de atomen rond het tweede C-atoom van -C-CH3 in de vorm van een tetraeder liggen. Een ruimtelijke constructie dus.
Bijvoorbeeld -C=CH2 is wel plat. De atomen rond het tweede C-atoom liggen in een plat vlak onder hoeken van ca 120 graden.

Toegevoegd na 18 minuten:
Dus als rond een atoom een, twee of drie atomen liggen, liggen ze in een plat vlak. Zijn het er meer, dan wordt het een ruimtelijke configuratie.
Reddie
11 jaar geleden
Een atoom wil de andere atomen waar het aan vastzit namelijk zo goed mogelijk verdelen in de ruimte, zodat ze zo min mogelijk last van elkaar hebben. Sterische hinder heet dat. Bij water is dat bijvoorbeeld in een V vorm. Het zuurstof molecuul heeft 4 gebieden van lading, waarvan 2 waterstofatomen zijn, en 2 niet-bindende elektronparen. Als het zuurstof molecuul dat zo goed mogelijk verdeeld, kom je uit op een soort V vorm.

Waterstofmoleculen worden meestal niet meegeteld. Zeker niet bij grotere moleculen. Anders zou een molecuul nooit plat kunnen zijn.