Waarom stopt een balansweegschaal?

Hoe is te verklaren dat een balansweegschaal in een stabiele positie komt en niet door gaat met draaien tot de aanslag? Is iets natuurkundigs met momenten denk ik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ofschoon een goede balans een mesachtige ophanging heeft die zo goed als geen weerstand veroorzaakt doet de lucht dat wel en stopt de balans met slingeren als alle kinetische energie is afgegeven aal de lucht er omheen.( onder de schalen ontstaat immers compressie/vacuümeffecten en werveling, als de schalen op en neer gaan

Overigens hebben de balansen die niet elektronisch werken (zoals de substitutiebalans van Mettler) vaak een plaatje van non-ferro-metaal(koper, aluminium enz) aan het bewegende deel zittend, die tussen twee vast opgestelde magneten beweegt, waardoor na-slingeren door het opwekken van wervelstromen in de metalen plaat zeer snel stil staat. Deze constructie beinvloedt de stand van het balancerende deel echter NIET.

Zou de balans zonder magneetrem in vacuum staan en hoogwaardige ophanging hebben , dan zou hij nog dagen na kunnen slingeren.

De wrijving met de lucht kun je dus als grootste remmende factor zien in een gewone balans met goede ophanging, als die geen magneetrem heeft.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zelf bezit ik oude balansen wo. die van Mettler en ik heb ze wel gerepareerd, je krijgt dan met deze aspecten te maken, een vervuilde mesophanging maakt de balans direct ongevoeliger.
deze messen zijn vaak van een glasachtige stof en je kunt je voorstellen dat een beetje stof daar veel extra wrijving geeft.
Vooral met balansen die tot 1/100mg gaan, kun je je voorstellen dat zo ongeveer alles invloed heeft, zoals de temperatuur en de dichtheid van de lucht.

Deze mesophanging is dan ook erg gevoelig voor trilling en
onvoorzichtig opleggen/afhalen van de monsters op de schaal zelf.

Dit dient dan ook met een pincet te gebeuren, minuscule hoeveelheden stoffen aan je handen (zweet, vocht, vuil)
beinvloeden dergelijke wegingen echt enorm, bij het afwegen van stoffen die vocht aantrekken is snel wegen belangrijk, je ziet de massa van je monster dan gewoon toenemen doordat het waterdamp uit de lucht opneemt.

Toegevoegd na 2 dagen:
Balansen hebben dan ook een wijzer, die niet alleen dient om het verschil in gewicht aan te geven maat door de stand de lichtste schaal wat extra massa te geven, hij slaat immers uit naar de lichtste kant en komt dan voorbij de loodlijn, voegt dus massa toe aan de lichtste kant om evenwicht te bewerkstelligen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zit in de wrijving, zowel de luchtwrijving als de wrijving van het scharnier in het draaipunt zullen de beweging van de weegschaal dempen en uiteindelijk stoppen. Tevens is het gewicht aan beide kanten nooit helemaal gelijk en zal altijd een aantal microgrammen afwijken waardoor een continue beweging ook niet tot stand zal komen maar dit is van verwaarloosbare orde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de weegschaal (balans!) zal stoppen met draaien door de wrijving, maar dat verklaart niet waarom deze 'in balans' komt....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Volgens mij klopt dit niet. Ik weet vrij zeker dat een balans zonder wrijving op het scharnier in een vacuum ook tot stilstand komt. Volgens mij moet je zoeken in het verschil in krachtmoment op beide armen. Mijn mechanica is te ver weggezakt, dus geen antwoord van mij. Wel een reactie dat dit in ieder geval niet het goede antwoord is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet idd dat het niet het gehele antwoord is en dat je het moet zoeken in het draaipunt dat boven het zwaartepunt ligt. Ik kon alleen de verklaring daarvoor niet onder woorden brengen, ik sluit mij dan ook aan bij AdrieK's antwoord :)
Nee hoor, niets met momenten. Een balans komt in een stabiel evenwicht omdat het draaipunt/ophangpunt een klein stukje boven het zwaartepunt van het geheel ligt.
Het is dus eigenlijk een soort slinger.

Des te dichter het draaipunt bij het zwaartepunt ligt, des te gevoeliger is de balans. (Wrijving is daarin ook belangrijk, maar die verwaarloos ik hier even.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de schalen hebben hun eigen draaipunt en verlagen daardoor het zwaartepunt van de arm niet.
Als arm en schalen 1 geheel zouden vormen zou dat wel het geval zijn.