Is er een groot verschil tussen kledingskleurstoffen en etenskleurstoffen?

Ik doe mijn profielwerkstuk over kledingskleurstoffen en wil graag de verschillen weten tussen kledingskleurstoffen en etenskleurstoffen, maar ik kan het (tot nu toe) nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik weet dat suiker die door imkers gebruikt wordt, om de bijen bij te voeren, door kleurstof toe te voegen ongeschikt gemaakt wordt voor menselijke consumptie.
Het lijkt mij dat ook kleurstof voor kleding ongeschikt mag zijn voor menselijke consumptie, terwijl kleurstof voor voeding dus absoluut gif-vrij moet zijn.
jc54
14 jaar geleden
Onder kleurstoffen worden in de „Warenwetregeling gebruik van kleurstoffen in levensmiddelen” verstaan: stoffen die kleur geven of teruggeven aan eet- en drinkwaren, met inbegrip van natuurlijke bestanddelen van eet- of drinkwaren en andere natuurlijke bronnen,
die normaal niet als eet- of drinkwaren worden gebruikt. Of producten die een fysische of chemische behandeling hebben ondergaan. Alle stoffen die onder deze definitie vallen, zowel van kunstmatige herkomst als van natuurlijke, moeten worden aangemerkt met de
groepsnaam „kleurstof”. In de regeling is een positieve lijst opgenomen van kleurstoffen die
aan eet- of drinkwaren mogen worden toegevoegd. Het begrip „positieve lijst” betekent dat kleurstoffen die niet op deze lijst voorkomen, niet zijn toegestaan.
Zoals al eerder genoemd is een aantal kleurstoffen en pigmenten schadelijk voor mens en/of milieu. Schadelijke kleurstoffen zijn vooral te vinden in de groep van de anorganische pigmenten; deze bevatten veelal zware metalen. Ook enkele organische kleurstoffen
zijn schadelijk voor mens en/of milieu. Voor bepaalde schadelijke kleurstoffen en pigmenten is er specifieke regelgeving met het doel het gebruik ervan zo veel mogelijk terug te dringen. In het algemeen worden pigmenten en kleurstoffen waarin zware metalen voorkomen zoveel mogelijk verbannen. De Warenwet kent een lijst van verboden kleurstoffen. Sinds 1 augustus 1996 is de handel in kleding, schoeisel, en beddengoed met (verdacht) kankerverwekkende kleurstoffen verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In veel kledingstoffen zijn oa.tinverbindingen en andere ongezonde stoffen in hoge concentraties aanwezig.
Was daarom kleding die gekleurd is of conserveer - en bestijdingsmiddelen bevat VOORDAT je ze draagt.
Je huid neemt met zijn grote oppervlak en zweetvorming best veel stoffen op, vooral organische bestrijdingmiddelen
hebben transcutaan vermogen (dringen door de huid heen en komen in de bloedbaan).
Etensvoedingstoffen zijn aan strenge regels gebonden (tartrazine E112 is eruit gemikt).
Verder zij etenskleurstoffen meestal oplosbaar in water. kledingkleurstoffen zijn dat juist niet.
Voor betere hechting aan kleding zijn etsmiddelen en fixeerstoffen in gebruik waar bovengenoemde tinverbinding een bekend voorbeeld is. Er zijn ook VEEL giftiger kwikverbindingen in omloop.
Zijn hier formeel verboden, ze worden echter massaal uit goedkope lonenlanden geimporteerd.
Oppassen met vooral ondergoed van bekend merk, ingekocht in lagelonen landen.