werkt een zuignap in vacuum?

Wordt het "kleefgedrag" van een een zuignap (bijvoorbeeld een hangertje dat je aan badkamertegels kan plakken) bepaald door de tegendruk van de atmosfeer, of door het plakken van de zuignap zelf? In het laatste geval zou het ook in vacuum moeten werken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Nee, die werkt niet in vacuum.
Zoals je zelf al vermoedde wordt de zuignap door de atmosferische druk tegen de muur gedrukt.
Reddie
11 jaar geleden
Ja, er ontstaat een vacuum. De soepele kap wordt met druk tegen de tegels gedrukt, waardoor in de ruimte onder de zuignap een onderdruk bestaat. Doordat je door het erop drukken een soort perslucht plaatst, ontstaat er door de vernauwing een versnelling van de luchtstroom.
Door de plotselinge expansie (uitzetting) van deze stroom
ontstaat een onderdruk die de zuignap vacuüm zuigt en hierdoor wordt het door de ondergrond opgepakt.
Zodra je het randje van het zuignapje weer iets lostrekt en er hierdoor weer lucht bijkomt is het vacuüm weer opgeheven en laat de zuignap weer los.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een zuignap in een vacuüm ruimte zal niet werken omdat je geen druk kunt zetten.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is geen antwoord op de vraag. 'je geen druk kunt zetten' is onzin, of fout geformuleerd. In vacuum kun je prima druk zetten (uitoefenen) maar niet met hulp van de (ontbrekende...) lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc had de vraag niet goed gelezen, toevoeging aan het antwoord geeft dat al aan.