(Indien mogelijk): kijk eerst met een KOMPAS welke (verzwakte) pool op welke plaats zit en geef die een ondubbelzinnige markering.

Koop drie kleine neodymium magneten en bepaal daarvan (ook met een kompas op afstand) waar welke polen zitten (schijfmagneetjes zijn wellicht het handigst)

Plaats op elke oorspronkelijke magneetpool de TEGENGESTELDE pool van de Neodyniummagneet.
Dat betekent dat de oorspronkelijke pool als neodymium magneet weer zichtbaar is.

Wordt vervolgd.

Toegevoegd na 19 minuten:
Daarna ga je als volgt te werk:
fixeer draaiende delen of verwijder ze indien mogelijk.

Is de oorspronkelijke magneet van ijzer of ander metaal, tik dan zachtjes maar fel met een klein hamertje oid op de oorspronkelijke magneten, de elementaire magneetjes "richten" zich dan onder dwang van de Neodymium Magneten weer in de goede richting, de verzwakte magneten herwinnen of overscheiden zelfs hun oorspronkelijke kracht.
Houd dit tikken ongeveer een kwartier vol maar zorg dat je mechaniek en lagering en niet beschadigt het gaat niet om brute kracht maar om stootjes die de magneet weer in orde herstelt.
Laat de kleine magneetjes een nacht zitten en tik de volgende dag nog een paar minuten voordat je de neodymium magneten verwijderen in een rustige , vloeiende beweging, zonder met het magneetje bij de andere polen te komen.(je kunt, als daar ruimte voor is de magneetjes ook laten zitten, zet ze dan vast door een druppel secondenlijm tussen de magneetjes en hun oude zwakke broeders te laten lopen maar dit kan ontsierend werken en zelfs storen.)

Assembleer daarna de draaiende delen van de klok en stel de lagering goed af (wielen moeten zonder speling moeiteloos draaien).

Mits goed uitgevoerd zal het resultaat je verbazen.
Neodymium Magneten zitten vaak in speelgoed en zijn daar vaak gemakkelijk uit te peuteren.

Zijn de oorspronkelijke magneten zwart (Ferrietmagneten) dan plak je indien mogelijk de neodymium magneten op bovenbeschreven wijze vast, ze geven dan genoeg flux om de klok weer te laten werken, je zult dan hele kleine Nd magneetjes moeten kopen (worden wel als oorknopjes verkocht)

Succes!!