Hoe bepaal je het volumepercentage lucht in piepschuim?

Ik heb al gelezen dat piepschuim voor 2% procent uit polystyreen en voor 98% procent bestaat. Nu moet ik het zelf berekenen, maar hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Bepaal het soortelijk gewicht van het blok piepschuim.

Het soortelijk gewicht van polystyreen kan je opzoeken en omdat je ten opzichte daarvan het soortelijk gewicht van lucht kan verwaarlozen kan je heel makkelijk stellen dat het hele gewicht van het piepschuim dus polystyreen is.

Met behulp van het soortelijk gewicht van het polystyreen kan je dan het volume aan polystyreen bepalen. De rest van het volume is dus lucht.

Hiermee kan je vervolgens de volumeverhouding lucht en polystyreen in piepschuim bepalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, met als kanttekening dat de 'lucht' in piepschuim voor het grootste deel geen lucht is maar gas dat vrijkomt bij het schuimen van het Polystyreen.
Gemakshalve mag je er waarschijnlijk wel vanuit gaan dat dat gas, net als lucht 'niks' weegt in deze context.
Een praktische aanpak is het volgende,

Weeg eerst het piepschuim.

Bepaal door onderdompeling in water het volume.

je deelt de massa door het volume.
Je gaat er van uit dat polystyreen een dichtheid heeft van 1g/ml.
je ziet dan dat piepschuim ongeveer 50X zo licht is als eenzelfde volume water .

De gevonden dichtheid is ongeveer 0.02Kg/dm3.

Omdat de stoft polistyreen een dichtheid heeft van 1 en de lucht die er in zit een gewicht heeft gelijk aan de atmosferische lucht, is het getal wat er uit komt, vermenigvuldigd met 100% de procentuele dichtheid.

Haken en ogen:

De proef is niet zeer zorgvuldig uit te voeren, een geringe hoeveelheid water wordt opgenomen door het piepschuim en dit beinvloedt de volumemeting.

Het is zeer belangrijk EERST nauwkeurig de massa van het stuk piepschuim te bepalen (te wegen) en DAN PAS door onderdompeling het volume te bepalen.(dit laatste kan met een maatcilinder.)

Deze aanpak levert slechts een nauwkeurigheid op van max 95% als je heel zorgvuldig weegt en het volume bepaalt.
Je zult het stuk piepschuim moeten aandrukken onder water maar je moet het niet klem zetten, dan verklein je het volume door indrukking.

Gebruik een groot stukje piepschuim en een grote maatcilinder (1 liter of groter) omdat dan je nauwkeurigheid toeneemt.

Het piepschuim zelf moet "vers "zijn en geen deuken of vervuiling hebben, breek het af totdat het in de NOG DROGE maatcilinder past zonder dat het ergens klem komt te zitten.

Pas daarna weeg je het en vult de maatcilinder tot bv 500,0 ml druk het piepschuim dan onder water met een dun stevig staafje (zo beinvloed je het volume minimaal) en lees de waterkolom opnieuw af, zo nauwkeurig mogelijk.

Is het piepschuim reeds nat geweest, bepaal de dichtheid dan niet opnieuw van dat stuk, piepschuim kan water opnemen. Herhaal de proef evt. met een tweede stuk .

Liggen die waarden dicht bij elkaar, dan is je meting betrouwbaarder dan wanneer ze ver uit elkaar liggen.

In het laatste geval doe een derde meting en middel de dichtst bij elkaar liggende waarden.
Liggen de drie waarden ongeveer even ver uit elkaar, middel dan de drie waarden.

Je hebt dan een redelijk betrouwbaar eindresultaat.