Waarom kan je, als er sprake is van een bovenleiding, geen schok van betekenis krijgen als je de rails beet pakt?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bovenleiding

En zou je dan ook geen schok van betekenis krijgen als je de stroomafvoerkabel in een huis beetpakt, als de stroomkring wordt gebruikt? (Er even van uitgaande dat je geen isolerende schoenen draagt.)

Zie ook 2e antwoord (Renate) bij:
http://www.goeievraag.nl/vraag/stopcontact-gaten.36311

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

In de meeste gevallen is één van de twee kanten van een stroomkring geaard. Als jij zelf ook geaard bent, kun je die kant zonder problemen vastpakken.

Dat geldt voor de stroomkring van de trein, en voor die van het stopcontact. Ook voor veel andere stroomkringen, maar niet voor allemaal.

Bij de trein is de bovenleiding de spanningsvoerende kant, en de rails de geaarde kant. Het vastpakken van de rails is daardoor ongevaarlijk. De reden is dat er geen stroom door jouw lichaam gaat lopen wanneer je de rails vastpakt, omdat de spanning op de rails ongeveer nul is. Pak je daarentegen de bovenleiding vast... aiaiai...

Bij een stopcontact geldt hetzelfde. Je kunt de stroomafvoerkabel zonder problemen vastpakken.

Je kunt dit eenvoudig en veilig proberen met een spanningszoeker. Je weet wel, zo'n schroevendraaiertje met een klein lampje erin, dat oplicht wanneer de de schroevendraaierkant in een stopcontact steekt en je duim op de "kopse kant" houdt.

Die spanningszoeker zal in één van beide gaten van het stopcontact wel een signaal geven, in het andere gat daarentegen niets. Zo weet je welke pool spanningsvoerend is.

*MAAR*  --  pas op, in veel huizen is de elektrische installatie niet zo netjes geïnstalleerd. Of zijn er ondeugdelijke apparaten op aangesloten. In dat geval kun je toch een gemene tik krijgen, ook als je de afvoerleiding vastpakt. Oppassen dus!

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens kun je ook de spanningsvoerende kant van een stopcontact zonder problemen vastpakken, MITS je zelf heel goed geïsoleerd bent. Je staat dan zelf wel onder spanning, maar da's niet erg, zolang er geen stroom door je lichaam loopt.

Ben jij geïsoleerd en pak je de stroomvoerende kant van het stopcontact beet, dan is er dus niets aan de hand - tot je iemand een hand geeft die niet geïsoleerd is, dan krijgen jullie allebei een fikse tik. Hetzelfde wanneer je op dat moment een verwarmingsbuis of een waterleiding vastpakt, ook dan zul je dat terdege voelen.

De bovenleiding kun je niet zomaar vastpakken, ook niet als je zelf geïsoleerd bent. Dat komt doordat daar de spanning veel hoger is. Jouw lichaam wordt daardoor opgeladen, waardoor er heel even een stroom van de bovenleiding door je hand naar de rest van je lichaam loopt. Dat kan fataal zijn.

Bij vogels is het niet fataal, omdat die zo'n klein lichaam hebben dat ze snel zijn opgeladen. Die oplaadstroom is dus korter en kleiner dan bij een mens.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"omdat de spanning op de rails ongeveer nul is."
Maar gaat die spanning dan niet fiks omhoog (in de buurt van een trein) door de afvoer van al die electronen?
Cryofiel
14 jaar geleden
mmm, kijk eens bij deze vraag van Rotaluclac, die hij stelde toen hij nog niet bij ProRail werkte:
http://www.goeievraag.nl/vraag/trein.17399

Andere antwoorden (2)

Je krijgt nooit een schok als iets vastpakt dat deugdelijk geaard is. Je krijgt toch ook geen schok van, zeg, een brugleuning? Dat de rails dienen als retourleiding doet daar niets aan af, ze zijn geaard. Er zijn wat minieme spanningsverschillen in de rails door de weerstand, maar die zijn niet merkbaar bij aanraking.
AWM
14 jaar geleden
De rails vormen beide AARDE, dus de afvoer van de stroom zou je kunnen zeggen.

Contact met alleen de bovenleiding zou ook geen kwaad kunnen, het prikkelt wel wat ivm laad- ern ontlaadstroom.
deze is echter bij trams en treinen te laag om schade aan de mens te berokkenen, de kleine capaciteit van de mens is daarvan de oorzaak.
Raak je echter twee geleiderss aan met een spanning van meer dan 48VAC (wisselspanning) of ongeveer het dubbele aan gelijkspanning en bevind zich ook je HART in de stroomkring, dan loop je gevaar.
De 230VAC is levensgevaarlijk in ongunstige omstandigheden(als je geleiding naar aarde laagohmig is
waardoor er meer dan 30mA kan vloeien door natte vloer en -schoenen of als je een cv- /gas-/waterleiding beet hebt en met de andere hand de fase van 230 VAC, dan loopt de stroom op tot ongeveer 250mA en dat is bij 50Hz beslist dodelijk.
Je hebt het dan over een energie van 50-60 watt, wat best weinig is.
Je hart gaat pogen 50 Hz ofwel het dubbele 100Hz te kloppen.
Dat kan je hart niet en stopt dus.
Stroom eraf en daarna reanimeren kan heel succesvol zijn.
Soms is alleen het hart afgeslagen maar valt de rest van de schade mee.
Het hart is dan bij goede reanimatie, direct na de schok ingezet en volgehouden tot defibrillatie met goede kans weer op gang te krijgen.
Als iemand onder stroom staat, geef de persoon dan desnoods met een kunststof voorwerp een duw of what even om de stroom direct te verbreken.
Veel mensen gaan op zoek naar een soms moeilijk te vinden schakelaar.
Dat duurt echter veel te lang, met een houten steel of ander slecht/niet geleidend materiaal zo snel mogelijk de spanningdraad in een veilige richting weg slaan of drukken. Accepteer desnoods geringe schade aan het slachtoffer, als de stroom niet stopt gaat hij heel snel dood.
De kans om het er levend af te brengen neemt vooral na 20 sec. stroom heel snel af.
als iemand via een kleine ladder onder stroom staat, kun je serieus overwegen de trap GEISOLEERD met een plastic jas oid , een zet te geven en mogelijk het slachtoffer proberen op te vangen. Persoonlijk heb ik electricteitsongevallen meegemaakt, niet iedereen zal mijn raad juist vinden.
Toch is tijdwinst tov. eventueel een val met lichte verwonding zeer te verkiezen boven langere blootstelling.
Dit is mijn mening.