Wat is een magnetisch veld?

Ik heb dit op verschillende websites opgezocht en het werd veel te moeilijk uitgelegd. Kan iemand dat eenvoudig uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Heel simpel: rondom een magneet vind je bijvoorbeeld een magnetisch veld. Hierdoor kunnen magneten aantrekken en afstoten.

Nu is het zo dat wanneer je elektriciteit opwekt er ook een magnetisch veld ontstaat rondom de geleider hiervan. Leg je een geleider dus in de juiste vorm in een spoel krijg je een soort magneet wanneer je daar bijvoorbeeld een metaal instopt.

Er zijn nog tal van mogelijkheden/toepassingen. Maar als je het jezelf op bovenstaande eenvoudige wijze voorstelt kan je het misschien toch een beetje beter begrijpen.

Wil je er meer uitleg over dan is dat nou eenmaal 'moeilijk uitgelegd'. :S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een magnetisch veld is een ruimte waarin een kracht op een magneet werkt.

Een voorbeeld van zo'n veld is de ruimte in de nabijheid van een magneet. Een tweede magneet die daarin wordt gehouden voelt een kracht van de eerste magneet. Daardoor kan die magneet worden aangetrokken, afgestoten of gaan draaien.

Een magnetisch veld hoeft niet persé opgewekt te worden door een magneet. Stroom door een draad wekt aan magnetisch veld op. In radiogolven en licht bevind zich een magnetisch veld.

Toegevoegd na 4 minuten:
Denk bij het woord veld aan een grasveld. Dat is een veld met gras. Bij een magnetisch veld moet je denken niet aan een plat veld, maar aan een ruimte met een lengte, breedte en hoogte.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt ook spreken van een blikveld. Iemand die daarin aanwezig is, wordt door jou opgemerkt. In een magnetisch veld wordt een magneet opgemerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een magnetisch veld bestaat uit krachtlijnen die van Noord naar Zuid lopen bij een magneet.
Die kunnen zichtbaar worden door er ijzervijlsel rond te strooien.
Ik heb in de bron een artikel bijgevoegd die een vrij duidelijke uitleg geeft.