Hier alleen over de koudste temperatuur. In het bijgevoegde artikelen over het Bose Einstein Condensaat komt het volgende voor:

>>>>>Een condensaat van een record van 15 miljoen rubidiumatomen bij een temperatuur van 1,5 miljoenste graad boven het absolute nulpunt en met een dichtheid van 7 maal tien tot de veertiende atomen per kubieke centimeter, was het resultaat.
<<<<<<

Het tweede artikel is nog kouder:

>>>>>>>De experimentele bevestiging van de theorie van Einstein door groepen uit Boston (Houston) en Boulder (Colorado) was volgens Stoof een technisch hoogstandje. "We praten hier over temperaturen van enkele nano-Kelvins, dat wil zeggen 0,000.000.001 Kelvin, ofwel een fractie boven het absolute nulpunt van min 273 graden Celsius. Om die temperatuur te bereiken zonder dat het gas tot vloeistof zou condenseren, heeft men in een glazen bak met behulp van twee sterke magneten een soort 'magnetische valkuil' gevormd, waarin ongeveer honderdduizend rubidium-atomen met laserkoeling werden afgekoeld tot een miljoenste graad boven het nulpunt. Maar bij die temperatuur gebeurde nog niets bijzonders en de kunst was dus nu om een methode te ontwikkelen die het gas nog kouder zou maken."

<<<<<<<

We zitten er dus niet ver vandaan, maar absoluut nul is volgens mij nog nooit gehaald.

Toegevoegd na 2 uur:
Nu ik de vraag nog eens goed lees, volgens mij komt de koudste temperatuur in het universum niet voor. De kosmische achtergrondstraling is circa 3 graden kelvin en is overal. Dus de laagste temperaturen kunnen alleen kunstmatig in een afgeschermde omgeving gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet op de Wiki het stukje over Bose Einstein Condensaat een lezen. Hartstikke interessant. Zo lijkt zo'n condensaat op een zelfde manier te exploderen als een supernova en loopt de lichtsnelheid in het condensaat terug naar centimeters per seconde ipv de gewone 300.000 km per seconde. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bose-Einsteincondensatie/Toepassingen
WimNobel
11 jaar geleden
Een Bose-Einsteincondensaat is geen gas, vloeistof of vaste stof. Het is een vierde toestand waarin materie kan verkeren (en plasma is een vijfde).
Het werkelijk bereiken van het absolute nulpunt is niet mogelijk, net zo min als een materiedeeltje werkelijk de lichtsnelheid kan bereiken. Je kunt het wel willekeurig dicht benaderen en enkele nanokelvin is kennelijk het laagste resultaat tot op heden.

Andere antwoorden (2)

Bij CERN
Das best warm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo vet heet !
WimNobel
11 jaar geleden
Er staat een 0 te veel. Ik heb de bron ook gevonden en er staat "5.5 trillion degrees Celcius". Aangenomen dat het hier het Amerikaanse trillion is (wat overeenkomt met het Nederlandse biljoen) is het dus 5.500.000.000.000°C (of K, dat maakt bij deze hoge waarden niets meer uit). bron: http://www.huffingtonpost.com/2012/08/14/hottest-temperature-ever-cern_n_1776124.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry
de koudste temperatuur is 0 graden Kelvin of te wel -273,15 graden Celcius.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is in de praktijk onmogelijk. Men praat altijd over het 'benaderen van het absolute nulpunt', en soms zijn ze weer een fractie dichterbij gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt het gaat hier om een benadering en niet een feitelijk gerealiseerde temperatuur. Deze zal hier echter niet ver boven liggen