Hoe kun je stoom in je adem maken?

ik heb filmpjes gezien van mensen die stoom uit hun mond lieten komen zonder kou/rook. ze leggen ook uit hoe het tot stand kan komen. ze noemen de bewegingen die je kunt maken. weet iemand de natuurkundige/scheikundige achtergrond hiervan?? http://www.youtube.com/watch?v=_HKc0Khre-A

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.5K

Antwoorden (2)

Het is vergelijkbaar met het uitblazen van damp bij koude temperaturen.

Doordat je de adem lang inhoudt en het geheel op het einde samendrukt komt de lucht veel warmer uit je mond dan dat je normaal zou ademen en is hij veel meer verzadigd aan water. Het uiteindelijke effect is dus het identiek als wanneer je bij koude temperaturen op een normale manier zou uitademen.

Bekijk het zo: op het moment dat warme verzadigde lucht afkoelt zal de dampspanning dalen. Hierdoor wordt de 'damp' zichtbaar omdat deze condenseert in piepkleine druppeltjes. Omdat door diffusie de partieeldruk van de waterdamp daarna spoedig afneemt verdampen de druppeltjes weer en zie je de 'damp' verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De adem uit je longen heeft een hoge vochtigheidsgraad zodat je in wat koudere lucht al stoom creëert bij het uitademen.
Die vochtige lucht comprimeert hij een aantal keren in zijn mond die ook erg vochtig is en tussentijds laat hij de druk weer dalen. Lucht onder een hogere druk kan meer waterdamp bevatten, dus als hij de druk weer laat zakken dan zal een deel van de waterdamp condenseren tot stoom, maar die druppeltjes van de stoom krijgen niet de tijd om neer te slaan voor er weer wat vochtige lucht uit de longen binnenkomt. Op die manier krijgt krijgt hij steeds vochtigere lucht in zijn mond; deels waterdamp, deels stoom.
Op het einde voert hij de druk nog hoger op en de stoom verdampt weer tot waterdamp.
Op dat moment blaast hij het wolkje uit in de buitenlucht die een lagere druk heeft en zal de van waterdamp oververzadigde lucht prompt condenseren tot stoom.
De truc is dat als een deel van de waterdamp gecondenseerd wordt tot stoom er op dat moment dus ruimte is om meer waterdamp toe te laten, want eenmaal gecondenseerd dragen die kleine bolletjes water niet bij aan de dampdruk.