Kun je een miereneter zonder problemen een nest rode mieren voederen?

Lijkt mij nogal een pijnlijke aangelegenheid, tenzij de miereneter ertegen bestand is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De naam zegt het al, een miereneter. Uiteraard is die tegen de beten van een mier of termiet bestand.

Specifieke eigenheidjes en kenmerkende eigenschappen,
Omdat mieren erg klein en beweeglijk zijn moet elk dier dat zich er uitsluitend mee voedt, wel aangewezen zijn om de beestjes in grote getale naar binnen te kunnen werken. Ook al omdat men weet dat mieren nu niet meteen de grootste voedingswaarde hebben.
Per dag speelt een volwassen mereneter zo een Dikke 40 OOO Mieren naar binnen.
De mierenetersnuit is zo ontworpen dat ie bliksemsnel in een mieren of termietenhoop kan bewegen. De snuit is niet erg pelsbegroeid om de diertjes zo weinig mogelijk grip te geven om te ontsnappen.
Miereneters zijn gezegend met een lange, kleverige tong waarmee ze met een lek 100derden mieren tegelijk kunnen naar binnen werken.
De tong van een miereneter moet vochtig bliven om de kleverigheid te waarborgen als hij een trits mieren oplikt. Anders wandelen of schuiven de dieren er zo af. Om deze vochtigheidsgraag te behouden is de mierenegel voorzien van grote speekselklieren. Die speekselklieren hebben een dubbele functie, ze houden enerzijds het vochtpeil op peil van de tong en anderzijds spoelen ze de mieren van de tong van zodra deze de mondholte bereiken.

Meer over de miereneter in de bronlink
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Wat is de tekst van die website slecht verzorgd! Nu je zo veel tekst van die website hebt overgenomen in je antwoord, wordt dat ook minder waardevol. Jammer! Interessante informatie overigens!
Antoni
11 jaar geleden
+ 1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met je eens maar het gaat me te ver om tekst te herschrijven. Vooral ook omdat vele vragen in even beroerd Nederlands worden gesteld, heeft geen prioriteit. De meerderheid lijkt daar geen problemen mee te hebben. Ik heb me daar bij neergelegd. Bedankt voor je input :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd leuke informatie :) ik dacht het zoals jij het zegt, maar wist het niet zeker. Bedankt iig voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ 10 ;)