Kan er uit de reactie van magnesium met zwavelzuur, waterstofsulfide of zwaveloxide ontstaan?

Vraag zegt het allemaal. Vandaag tijdens een experiment waarbij Magnesium in aanraking kwam met zwavelzuur kwam er een "rotte eieren" lucht vrij. Hoe kan dat. Theoretisch komt er alleen waterstofgas vrij...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Magnesium, wat lang bewaard is, kan zich verbonden hebben met geringe hoeveelheden zwavel.
Gooit je het dan in verdund zwavelzuur , dan komt een beetje H2S vrij en dat ruik je waarschijnlijk.
Inderdaad geeft zuiver Mg met verdund H2SO4 H2 af.

Toegevoegd na 11 minuten:
Veel metalen hebben de neiging om zich met zwavel in de lucht te verbinden zoals messing, zilver enz.
Magnesium is heel reactief, zou het iets reacctiever zijn dan zou het zich spontaan met luchtzuurstof verbinden (vandaar dat je magnesiumlint aan kunt steken)
De reactie tussen H2S en SO2 uit de lucht gebeurt al bij kamertemperatuur en je ziet damt magnesiumlint zich dan soma wat gelig verkleurt.
De affiniteit tussen zwavel en Magnesium is overigens zeer groot, een heel klein beetje (!) magnesiumpoeder gemengd met zwavelpoeder (in de juiste verhouding) geeft aangestoken een flits en zegt poef, het was een van de vele mengsels die fotografen gebruikte die dat in een soort ruitenwisser achtig apparaat ontstaken.

Toch is zuiver magnesium (poeder) ongevaarlijk, het is geen fosfor of zo en gelukkig ligt de ontsteektemperatuur vrij hoog
(ik schat zo een 400 graden)

Gebruik wel sterk verdund zwavelzuur, de reactie is anders zo krachtig dat de oplossing gaat spatten (veiligheidbril!!)