Een gloeilamp zet de elektrische energie voor het grootste deel om in warmte en een klein deel in licht. Bij leds is dat andersom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je was me net voor ;-) (+)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat doet een led dan precies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een led zet elektriciteit om in licht. Daarbij wordt ook een heel klein beetje warmte geproduceerd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Led
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja... dat noemen ze in natuurkundetermen: rendement.

Andere antwoorden (4)

Omdat een gloeilamp veel vermogen verbruikt door het creeren van warmte (hitte)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Light Emitting Diode zet een elektronen stroom rechtstreeks om in licht terwijl een gloeilamp, zoals de naam zegt, eerst een wolframdraad moet doen gloeien om alzo licht uit te stralen. Daarbij gaat de grootste energie naar het doen gloeien en heeft dus een zeer slecht rendement tov LED
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het spectrum van een gloeilamp is erg breed, de meeste energie die de stroom aan de gloeidraad toevoert wordt weer uitgestraald als infraroodstraling (bij 3000 K wordt maar 4 of 5 procent als licht uitgestraald)en ook door geleiding van warmte via het edelgas naar het glas van de gloeilamp, waarna de lucht direct wordt verwarmd.
De witte led zendt nagenoeg alleen straling uit in het zichtbare licht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De witte led bevat een kristal indium nitride , overdekt met YAG kleurstof.
De kristal zelf geeft blauw licht maar (vrijwel) geen warmte. je kunt het zien als een zender welke golflengte overeenkomt met blauw licht.
Het kristal is translucent, licht wat IN het kristal gemaakt wordt komt ook naar buiten (bij gloeilampen is dat niet zo, wolfram is niet doorzichtig)
Het YAG is een fluorescentie middel wat de ander kleuren er bij maakt en laat een deel van het blauw door.

Dus witte leds bestaan eigenlijk niet, het zijn blauwe leds die met een hoog rendement blauw licht maakt welke deels door een hoog rendabele fluorescentie middel de andere kleuren toevoegt (vergelijkbaar met een TL buis maar dan bij 3,2 V voor de witte led ipv opgeveer 90V voor de TL buis)

Overigens stijgt het rendement van witte en warmwitte leds nog steeds, de nieuwste leds zitten boven de 100 lumen per led, een 10 Watt led geeft dan meer licht als een gloeilamp van 100 Watt.

Philips is bezig geweest blauw-witte leds te combineren met rode leds (Kruitvatledlampen bevatten zo een soort chip)
maar CREE maakt de laagdikte YAG wat dikker zodat meer blauw licht in warmere kleuren wordt omgezet.
Deze leds hebben op dit moment het hoogste lichtrendement in warm-wit.

De nieuwe generatie witte leds zijn zo krachtig dat ze koplampgloeilampen overklassen, zowel in rendement als in levensduur en zelfs HID lampen beginnen het van leds te verliezen.

Zo heb ik een zaklamp die met 7 CREE emitters is uitgerust en tot 6500 lumen geeft.(werkt op 3x24650 Li Ion)

Dat is veel meer dan de accu-schijnwerpers geven die maar 20 minuten kunnen branden op een acculading.

In mijn hele woning heb ik nu ledlicht (warm wit) en dat bevalt beter dan spaarlampen, het rendement is zeker het dubbele daarvan.