Afwasmiddel bevat meer ontvettende stoffen dan bijvoorbeeld handzeep. Als handzeep net zo ontvettend zou zijn, zou je erg droge handen krijgen. In handzeep zitten vaak juist stoffen om te zorgen dat je handen lekker zacht worden of blijven.
Verder is de geur anders, al is dat niet direct de werking. Afwasmiddel ruikt vaak schoon en fris, citroengeur bijvoorbeeld, terwijl handzeep meestal een veel mildere geur heeft.