Wat zorgt ervoor dat bij een ongeboren baby de armpjes en beentjes op de goede plek komen te zitten en wat gebeurt er als dat niet het geval is?

Ik las een stukje op wikipedia dat bij insecten, hoxgenen zorgen voor de plaats van waar de poten uiteindelijk komen te zitten en als dat niet goed gaat, dat het dan grote gevolgen heeft voor de lichaamsbouw.

Heeft een mens ook hoxgenen of kun je dat ergens mee vergelijken? En wat is er mis of is er mis gegaan met het hoxgen als het niet naar behoren functioneert?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens sommige regelt God dat soort dingen allemaal. Inclusief de 'mislukte' exemplaren, die dan weer een soort straf zijn of zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Adriek, ik snap wat je zegt hoor ;) Ik snap alleen niet waarom mensen denken dat god zo'n soort "straf" geeft!?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met hulp van dooddoeners: "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" en "tot in het vijfde geslacht".
Daarmee praat je alles recht wat krom is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Andriek, waarom plaats je zo'n reactie? Dit staat toch volledig los van de vraag en je loopt het risico dat er een wauwel discussie losbarst over evolutie versus creationisme.

Het beste antwoord

Inderdaad zijn dat de hox genen.
IEDERE cel (op de meiose gedeelde cellen na) bevatten het complete bouwplan van je hele lichaam.
Echter gaan cellen zich na de eerste delingen specialiseren en weten precies wat ze doen (of beter gezegd :worden) moeten.

Pas wanneer er ernstige genetische beschadiging in het begin van de wording ontstaat of bestaat (vandaar dat in de eerste drie maanden in de zwangerschap zo voorzichtig omgegaan moet worden met zaken die de vorming verstoren , zoals Rontgenstralen , sommige medicatie, rook, drank/drugs.

Juist dan kan het bouwplan beschadigd worden, wat we met Softenon hebben zien gebeuren.

Als na drie maanden de basis differentiatie voltooid is, is de kans op verkeerde groeiprocessen sterk afgenomen maar deze is niet nul.

Dus het bouwplan wordt in de eerste drie maanden opgezet en daarna kan men zien of alles zo een beetje op de juiste plek zit (dat wil niet zeggen dat alles dan goed zou functioneren, de lever bijvoorbeeld zijn -net als de hersenen- nog lang niet klaar en zijn pasrond de 20-30(!) jaar voltooid.

Dus (oa.)de hox genen sturen het bouwproces de goede kant op en moeten zeker de eerste drie maanden van de zwangerschap beschermd worden tegen DNA beschadigende invloeden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Vanuit mijn ervaring met echoscopie kun je dat bouwproces goed volgen en reeds met 10 weken zoog een kindje al op de knokkeltjes van de handjes en speelde het met de navelstreng.

Het is bijzonder om waar te nemen HOE VROEG in de zwangerschap de kleintjes als spelen (of iets doen wat wij zo zouden noemen), leren zuigen (op de knokkeltjes is alvast een oefening voor het later uit de borst kunnen drinken.
Blijkbaar wordt er aan het mentale gedeelte al net zo hard gewerkt als aan het puur fysieke deel.

Tegenwoordig neemt men wat bloed uit de navelstern en vriest dat in, dit bloed bevat veel ongedifferentieerde stamcellen, in de toekomst kan men dat mogelijk opkweken tot een orgaan, je "spare parts " liggen dan avast l in voorbereiding.

Deze stamcellen kunnen dus geprogrammeerd worden om uit te groeien tot het gewenste orgaan.

Neemt men eigen cellen dan staat de telomerenteller (de deelteller van je cellen) al op leeftijd , terwijl je stamcellen uit navelstreng.placenta nog op "nul" staan.
Dat is een HEEL groot voordeel.