Wat is kleefkracht? Hoe werkt een sticker?

ik bedoel, welk proces maakt dat iets plakt? Is het is chemisch en zo ja, waarom? Heeft het met smelten of met zuigkracht te maken? Waarom neemt kleefkracht van een sticker niet af als het op het originele velletje zit? Waarom trekt dat wel makkelijk los en van bijvoorbeeld karton niet?

Kortom, ik wil alles weten over de kleefkracht van een sticker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Goeie vraag!

Er zijn heel veel mechanismen die zorgen voor hechting, of beter gezegd, "adhesie" tussen materialen. Je hebt mechanische adhesie (b.v. een zuignap), chemische adhesie (b.v. met een epoxy hars, waarbij een chemische verbinding tussen de lijm en het materiaal plaats vindt), elektrostatische adhesie (b.v. raamfolie op glas)...

In het geval van een sticker (zeg maar een Post-it of tape) is het mechanisme achter de kleefkracht van deze de aanwezigheid van een drukgevoelige lijm.
Hoe harder je drukt hoe sterker de verbinding, en hoe sterk deze is hangt ook af van de oppervlakte: deze moet niet nat zijn, of vies.
De verbinding ontstaat dankzij een combinatie van zwakke chemische en elektrostatische krachten.
De lijm van een sticker is een viskeuze stof met de juiste balans tussen een vloeistof en een vaste stof. Het moet vloeibaar genoeg zijn om te hechten aan het materiaal, en toch vast genoeg om te blijven plakken.

Door het drukken breng je de lijm en het materiaal heel dicht bij elkaar. Er onstaan dan Vanderwaals krachten die zorgen voor een hechting die niet permanent van aard is. Hierdoor blijft de lijm aan je sticker, en bij verwijdering laat het geen resten achter. Dat is dus het geheim achter een post-it.

De juiste balans tussen een permanente chemische hechting en de Vanderwaals krachten (andere mechanismen hebben ook invloed, maar dat kan je beter lezen in de link hieronder) maken het verschil tussen een permanente sticker (b.v. duct tape) en een makkelijk te verwijderen sticker (de bekende post-it op een prijslabel op de supermarkt)

Sorry dat de link in de Wiki in het Engels staat, maar het artikel in het Nederlands is zeer slecht.
Via de tweede link kan je een serie van Nederlandse videolessen zien (kijk alle links onder "digitale les") met een begrijpelijk uitleg over wat lijmen zijn, hoe ze werken, soorten, enz.

Veel leerplezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel