Waarom is het nog steeds niet mogelijk om bliksem te vangen voor stroom gebruik?

Dat zou toch een enorme hoeveelheid stroom opleveren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Elektriciteit kan slechts tegen hele hoge kosten opgeslagen worden. In de praktijk wordt de stroom die je nu uit de muur trekt vlak daarvoor gemaakt. Hierdoor is stroom 's avonds laat bijvoorbeeld ook goedkoper omdat na 11 uur 's avonds de meeste mensen naar bed gaan. Dus gaat het licht uit, de tv uit, de muziek uit enz. Ook bedrijven zijn dan gesloten dus de totale elektriciteits vraag is dan lager.

Maar er kan niet vast stroom geproduceerd worden voor de volgende ochtend omdat het niet opgeslagen kan worden.

Ditzelfde probleem is er bij de bliksem. Het is wel mogelijk om bliksemafleiders bijvoorbeeld op het stroomnetwerk aan te sluiten. Maar de stroom die daarmee extra wordt opgwekt is op dat moment niet nodig omdat er al voldoende stroom gemaakt wordt. Dus heeft het geen zin om de blikem op te vangen.

Daarnaast geeft bliksem ook piekspanning. Op een heel korte tijd komt er ongelooflijk veel stroom op een kabel te staan. Dit veroorzaakt kortsluiting en kan kabels laten doorbranden.

Samenvatting: Je kunt bliksem wel opvangen maar het levert nauwelijks wat op en geeft een heleboel problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het idee om bliksem op te vangen en te benutten als energiebron is al zo oud als de straat. Enkele gerelateerde topics:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=14855
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=89488
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet reproduceerbaar genoeg, het is te toevalstrefferachtig...

En zoveel energie kun je er niet van maken, het is te kort en te lastig om alles op te slaan ineens...

Als het makkelijk kon, dan hadden we dat allang voor elkaar, dus het is niet praktisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar de hoeveel kracht waarmee dit gepaard gaat is niet te vangen met, de materialen die ons, op dit moment, ter beschikking staan.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zouden daar niet zoveel aan hebben. Ondanks de enorme spanning en stroom die er vrij komen bij een bliksemontlading.
Hij duurt namelijk maar enkele microseconden, dus dat zet geen zoden aan de dijk.
AWM
14 jaar geleden
Als jij kunt vertellen op welke 100 plaatsen in de volgende onweersbui de bliksem gaat inslaan, zetten we dáár apparatuur neer.
Niet dat het gaat helpen, in een gemiddelde bliksem zit net zo veel energie als in een 9V-batterijtje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar waren ze ale eeuwen geleden mee bezig.
Benjamin Franklin was de bekendste.
De bliksem bevat maar voor een Euro aan energie, de spanning is zeer hoog , de stroom ook, de duur is echter zeer kort, miljoensten van seconden.
Dat we de bliksem kunnen zien komt door het tijdelijk inbranden van het netvlies, omdat de bliksem zo fel is.
De temperatuur van de blauwe bliksem is 20 000K en hoger.
Het gewin aan energie uit de bliksem kan niet uit.
Tegenwoordig poogt men de uitvinding van Tesla, energie uit de ionosfeer halen, werkend te krijgen.
Met spanning wachten we daar de resultaten van af.
Het moet niet zo zijn dat mn. de ioniserende straling uit de ruimte NIET langer door de ionosfeer tegen gehouden wordt.
Met het leven op aarde is het dan snel gedaan.
Het energieprobleem is dan wel definitief opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al zou de bliksem op vangen zijn, dan nog hebben we er niets aan.De kracht is heel groot in een veel te kleine tijds eenheid .Oke de bliksem kan een boom splijten.Eigenlijk verhit de bliksem een paar liter water in een flits tot stoom Zou die energie uitgemeerd worden over uur heb je hooguit genoeg stroom om een was machine een uurtje te laten draaien