Bolbliksems bevatten niet zoveel energie als sommige mensen denken.
Ze ontstaan vermoedelijk uit"gewone"bliksems, die onder een bepaalde hoek een afbuiging maken tov de rest van de bliksem en verderop weer invoegen.
Dat klinkt als onzin , maar is het niet.
een gewone bliksem is een hoogfrequent oscillerende ontlading met een grote bandbreedte, die in de bliksem zelf faseverschuivingen kent.
Zo kan een afsplitsende tak via een omweg in tegenfase geraken van de hoofdader en daarmee effecten veroorzaken waarvan veel nog niet goed begrepen wordt.
Plat gezegd kan een bolbliksem, dus niet meer energie bevatten dan de bliksem waaruit hij is ontstaan.
Stabiele micro-bolbliksems kan men op verschillende wijzen produceren, ze zijn maar kort stabiel.
Het fenomeen zelf is niet verklaard, het is een plasmabol (= geioniseerd gas) wat zichzelf in stand houdt door electromagnetische kracht.
Vroeger dacht men dat ze als medium voor kernfusie geschikt waren, deze gedachte is door velen weer verlaten
Er is veel onderzoek naar gedaan , oa. in Nederland, ook ikzelf ben daar mee bezig geweest.
Het is een bijzonder fenomeen, wonderen moeten we er echter niet van verwachten, ofschoon het een materietoestand (agregatietoestand)lijkt te zijn die met de huidige kennis niet begrepen wordt maar daar is verandering in aan het komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, was het maar waar, dan hadden af en toe wat extra energie. Je zou er misschien een paar minuten je wasmachine op kunnen draaien. En het blijft een zeldzaam verschijnsel...
AWM
14 jaar geleden
Nee is onzin, die bal is plasma, het is geïoniseerde massa... Het heeft wel hele hoge energie, maar is toch maar weinig in verhouding... Het koelt af en springt quantum-mechanisch weer terug in normale massa na een korte tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het vergelijkbaar met een gewone bliksem. Een hele hoop volt maar geen amperage.