De CAVITATIE veroorzaakt het geraas.
er vormen zich dampbellen bij het verwarmingselement.
Die stijgen op, komen koeler water tegen en de bellen klappen in elkaar.
Als een bel in elkaar klapt, krijg je kortstondig een vreemd effect, water is niet samendrukbaar.
Waar de bellen in elkaar klappen botst het water dus op elkaar en die krachten kunnen nergens heen.
Het razen is dan nog een veilige "ontlading"
Bij oa. schroeven van boten gebeurt dat ook, waardoor impacts in het metaal ontstaan als de schroef niet goed ontworpen zou zijn.
De cavitatietechniek kent ook nut, mn. ultrasoonbaden veroorzaken cavitatie en maken daarmee uitermate krachtig schoon, vooral in holtes waar je niet kunt komen.
Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is het imploderen van de bellen van 99,9° C... En die komen net niet tot ontstaan, ze ontstaan en imploderen meteen weer, dat is dat suizende geluid... Natuurkunde is dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Bellen? Waterbellen of luchtbellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waterdampbellen...
AWM
14 jaar geleden
Ok. Ik geloof je. Maar hoe komt het dan, dat als het water echt kookt, dat je dan nog veel meer bellen hebt, en dat geluid er niet meer is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof jou niet dat je me gelooft...
AWM
14 jaar geleden
Jawel! Ik vraag zelfs door!
Op dat moment ontstaan heftige wervelingen op het heetste punt van de waterkoker, bij het element dus, en begint zich al lokaal stoom te vormen, terwijl de rest van het water nog niet aan het koken is.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Het is maar hoe je bekijkt. Zodra je op de knop drukt begint vrijwel meteen het water te stromen...
Hierdoor loop je wel het gevaar dat kalkaanslag in het apparaat ontstaat...
En de plastic deksel reservoir maakt behoorlijk herrie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de waterkoker zit een verwamingselement. Lokaal wordt het water snel warm, en in de buurt van het verwarmingselement ontstaan al snel stoombelletjes: Het water begint in de buurt van het element te koken.

Echter, wat verder van het element af is het water veel koeler, en de stoom bellen koelen af en verdwijnen. Dat innemen van ruimte door de stoombellen en het weer opgeven als het afkoelt veroozaakt het 'suizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lucht (zuurstof) verdwijnt.