Wordt de afstand over de a1 van Amsterdam tot Enschede groter door de uitzetting tgv hitte van de afgelopen dagen? Zo ja, hoeveel?

De hitte van de afgelopen dagen en een autorit brachten mij op deze vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor asfalt weet ik het niet, maar stel we gaan net de trein. De afstand is 165km en de uitzettingscoefficient voor ijzer is 12 (zie link hieronder), dan wordt bij1° warmer iedere meter ijzer 0,012 mm langer. Voor die 165km wordt dan 165.000 * 0,012 mm = 1980 mm = 2 meter. Dus per graad stijging komt er 2 meter spoorrails bij. Ik weet niet of de uitzettingscoefficient lineair doorgaat, dus die 0,012 geldt wel voor 20 -> 21°C, maar misschien niet meer voor 30 -> 31°C. Asfalt zet minder uit, dus je snelweg wordt minder langer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nope.

Asfalt zal miniem breder worden, en dikker... en misschien ook wel wat langer, maar jij begint niet van het begin van die weg te rijden, dus voor jou blijft de afstand hetzelfde.