waarom valt water sneller uit een kan als je het schuin houd dan als je hem recht naar beneden houd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Misschien omdat er onderdruk ontstaat in de kan, er moet dan eerst lucht bij komen om de onderduk op te heffen en het water weer gaat stromen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je prikt genoeg gaten en ziet nog verschil, en dan! Ik vraag me af of je beide gevallen juist vergelijkt. Als je water vervangt door een knikker! Je laat 1ste knikker balletje eerst uit een schuine glas vallen/rollen en je meet de snelheid op het moment dat die knikker uit je glas rolt tijd=x. bij 2e geval heb je dezelfde knikker tussen je vingers die je ineens los laat.
Je zou dan ook dus de snelheid moeten meten bij x sec en niet bij tijd =0