Als je een tafelkleed snel wegtrekt blijft alles wat erop staat netjes staan. Dit heet de Wet van.../Stelling van...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, je zag de vraag staan en dacht: dat probeer ik meteen even uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol. Dan doe je het toch niet goed ;-) :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah kan echt. Probeer maar is met een A4 papiertje met iets erop. Dan heel snel weg trekken. Is heel grappig ;-)

Het beste antwoord

De wet van de traagheid is het goede antwoord,
Toch speelt er meer mee, het kleed moet zo glad en vlak mogelijk zijn en met een eenparig versnelde beweging weggetrokken worden.
Tevens scheelt het als er gewicht (massa) in het servies zit, zoals water.
De wrijving met het kleed moet dus zo gering mogelijk zijn
en het servies zo zwaar mogelijk.
Vandaar de waterkan met water.
Oefen veel met het wegtrekken, amders sla je voor het publiek een flater, je moet echt de slag te pakken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is de eerste wet van Newton: de wet van de traagheid‎

Toegevoegd na 45 seconden:
En daar heb ik 's morgens ook wel eens last van.

Toegevoegd na 17 minuten:
FILMPJE:

http://www.youtube.com/watch?v=cuG8sIiV8iQ
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Idd... 1e Wet van Newton
Dit is volgensmij een voorbeeld van "massa is traag" een vrije vertaling van een wet van Newton. De voorwerpen op de tafel "willen" niet zomaar bewegen. Als je een tafelkleed langzaam van de tafel trekt bewegen de voorwerpen mee omdat ze door zwaartekracht op het kleed worden geduwd en het kleed kracht uit oefent waardoor de voorwerpen mee gaan. Als je het tafelkleed snel wegtrekt hebben de voorwerpen niet de tijd om zich mee te laten trekken, ze moeten nog naar beneden vallen/drukken, maar dat gebeurd pas als het kleed weg is. De voorwerpen (massa) zijn dus traag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals ik nu bij het antwoord boven mijn antwoord zie is dat dus de eerste wet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de wet newton en stelling van murphy