Wat is het verschil tussen magnetische inductie en magnetische flux?

en is magnetische inductie hetzelfde als inductiespanning?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (1)

Bij flux spreekt men van een (permanent) veld, bij inductie van een tijdelijk/wisselend magnetisch veld.

Toegevoegd na 17 minuten:
Bij luidsprekers en andere systemen die een permanente magneet hebben wordt de veldsterkte (de magnetische flux) vaak aangegeven in oa Tesla , bij stabiele permanente magneten als ferriet verandert die (vrijwel) niet.

Bij wisselende magnetische velden kan men energie overbrengen , zoals bij de elektromagneet in de luidspreker, de spoel en zoals bij transformatoren.
Deze energie is afhankelijk van de sterkte van het veld en de snelheid van wisseling, er kan dus alleen overbrenging van (electrische) energie plaatsvinden als het magnetisch veld steeds wisselt.

De grondlegger van het wisselstroomnet is Nikola Tesla, dat inductie mogelijk is , is oa door Maxwell al eerder uitgevonden/ontdekt.

De inductiespanning wordt bepaald door de wikkelverhouding (in transformatoren)
Bij het plotseling verbreken van een gelijkspanning die door een spoel loopt, kan door inductie een hele hoge piekspanning ontstaan, je ziet daarom vonken bij een draaiende borstel-electromotor en bij een ouderwetse deurbel met hameronderbreker.

Daarbij valt op dat de piekspanning bij onderbreking VEEL hoger kan zijn dan de aangelegde spanning en met een inductor zoals een autobobine maakt men daar gebruik van, ook zonder electronica kan zo van 12 volt gelijkspanning, spanningpieken gehaald worden van wel 20 000 Volt, die de vonk in de bougie veroorzaakt.

Zelf heb ik een zeer oude inductor die vroeger voor zenders en Rontgenbuizen gebruikt werd, deze kan ruim 100 000 volt afgeven en vonken van 10 CM en meer geven, terwijl hij op een 12 V accu werkt en er geen transistor of buis aan te pas komt.