Hoe komt het dat een fles vochtig wordt aan de buitenkant als er iets wat bevroren is in zit?

Vooral met warmer weer wordt het vochtiger. Hoe komt het vocht daar terecht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (4)

Dit heet Condensatie

Condensatie is de faseovergang van gas- of damp-vorm naar vloeistof en is het tegenovergestelde van koken.
Wanneer warme, vochtige lucht afkoelt tot onder het dauwpunt, zal de waterdamp in deze lucht condenseren. Warme lucht bevat meer waterdamp dan koude lucht. Stoom bevat bijna 100% waterdamp, terwijl bij vrieskou de lucht maar heel weinig water bevat. In een woning is condensatie uit warme vochtige lucht waar te nemen doordat na douchen de waterdamp condenseert op koude oppervlakken als spiegels, tegels en ramen.
Als 's nachts de lucht afkoelt tot het dauwpunt, zal waterdamp in de lucht condenseren en als dauw zichtbaar worden. De maximale absolute vochtigheid in de lucht neemt af met de temperatuur, terwijl de relatieve luchtvochtigheid zal toenemen.

Bij condensatie van vocht uit de lucht komt warmte vrij, deze is gelijk aan het omgekeerde van de verdampingswarmte.
Bij de overgang van damp naar vloeistof wordt de dichtheid van - in dit geval - water vele malen groter, omdat de watermoleculen in de vloeistof elkaars buren worden, terwijl ze in de dampfase los van elkaar door de ruimte bewegen. De letterlijke vertaling van condensatie is dan ook: verdichting.
Bekende verschijningsvormen van condensatie zijn wolken en de witte condensatiestrepen die ontstaan als vliegtuigen waterdamp uitstoten die vrijkomt bij de verbranding van kerosine. Op de hoogte waar ze vliegen is de lucht koud, waardoor de waterdamp direct condenseert op roetdeeltjes (condensatiekernen) in het uitlaatgas.
In ruimere zin wordt het woord in de wetenschap voor ieder proces gebruikt waarbij entiteiten die eerst onafhankelijk van elkaar waren voortaan gezamenlijk gedrag vertonen. Een voorbeeld hiervan is het Bose-Einsteincondensaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door condensatie slaat vocht uit de lucht neer op koude oppervlaktes. De inhoud va de fles hoeft niet eens bevroren te zijn, koel, een graad of 7, de ideale temperatuur van een pilsje,mis al voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is vocht dat in de lucht zit. Hoe warmer de lucht, hoe meer vocht die kan bevatten. Die fles met bevroren inhoud is natuurlijk erg koud, zodat de lucht daar afkoelt. Koudere lucht kan minder water bevatten en dat water moet eruit en gaat dan op die fles zitten. Dat is hetzelfde als ramen die in de winter beslaan, als het buiten koud en binnen warm is (als je geen dubbel glas hebt) of brillenglazen die beslaan als je van buiten binnen komt in de winter.
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan nog geen plus geven maar het antwoord is simpel en goed
anneliez
11 jaar geleden
dank je, het is de intentie die telt he ;)
Voor iedere temperatuur heeft lucht een ander dauwpunt, daaronder slaat het teveel aan waterdamp uit de lucht neer als water wanneer het dauwpunt voor de betreffende luchtvochtigheid overschreden wordt.
Het dauwpunt is bereikt als de relatieve luchtvochtigheid de 100% overschrijdt.
Zo bevat lucht van 20 graden die een luchtvochtigheid heeft van bv. 60% MEER vocht dan lucht van 5 graden die 90% relatieve luchtvochtigheid heeft.
De term relatief geeft al aan dat de temperatuur (grotendeels) bepaalt hoeveel waterdamp de lucht KAN bevatten.
Het overschot (boven de 100%) slaat als water tegen de koele plaats aan die daardoor iets warmer wordt, het condenseren van water maakt energie vrij en zorgt dat de lucht zowel als het koele oppervlak wat warmer wordt, waardoor het dauwpunt van de lucht weer5 wat stijgt.
Zo is er voor iedere temperatuur een evenwicht.
Bij 100 graden (1013 HPa) gaat water volledig over in waterdamp en is stoom zelf eigenlijk geen lucht met 100% waterdamp maar is stoom een mengsel van kleine waterdruppels (die zie je) en waterdamp (dat zie je niet, omdat het een gas is)
Stoom is dus geen lucht met 100% luchtvochtigheid, dat is lucht welke mistig is echter wel.

Toegevoegd na 7 minuten:
De koude fles beslaat dus omdat ter plekke het dauwpunt van de lucht overschreden wordt en het teveel aan waterdamp in de afgekoelde lucht verandert in water welke zich hecht aan het koele oppervlak van de fles.

Omgekeerd werkt het ook , als je een flesfrisdrank of water omwikkelt met een kletsnatte doek, koelt het verdampende water door zon en wind de fles frisdran , water of bier sterk af. Probeer maar eens uit op deze warme zomerdag, je zult je verbazen over het resultaat.
Je kunt de doek het beste kletsnat maken met zoet water maar bij gebrek wil het ook (iets minder goed) met zeewater.
Wikkel de hele fles in de doek en zet hem rechtop, zodat hij wind vangt.