Het zand dat je kent van het strand of van de zandbak bestaat meestal uit kleine korreltjes van het mineraal kwarts. Dit mineraal wordt samen met andere mineralen in de aardkorst gevormd tijdens het afkoelen van onderaardse magma?s (vloeibaar gesteente). Het gesteente graniet dat zo gevormd wordt bestaat voor een groot deel uit kwarts. Zodra dat graniet in een gebergte als de Alpen aan het aardoppervlak komt zal het door vorst, water en wind opbreken en beginnen te verweren. Zo komt de kwarts uit het gesteente vrij and wordt vervolgens door stroompjes en rivieren uit het gebergte naar beneden getransporteerd en daarbij steeds kleiner vermalen. Zandkorrels zijn dus eigenlijk een soort van zeer kleine kiezelsteentjes. Na lange tijd kan het zand aan de Noordzeekust terecht komen en daar het strandzand gaan vormen, maar het kan ook al langs rivieren tot rust komen.
Kwartszand is het meestvoorkomende zand, er zijn echter ook nog vele andere soorten zand, allemaal met hun eigen ontstaansgeschiedenis. Strandzand bevat bijvoorbeeld ook vaak schelpengruis. Dat zijn die korrels die zo akelig kunnen blijven plakken als je op het strand gelegen hebt. Onder de microscoop zijn de verschillende zanden goed van elkaar te onderscheiden en blijkt dat zelfs 'gewoon zand' zeer fraai en boeiend zijn.
fremar
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zand wordt continu gevormd, door zowel verwering of erosie. Denk bijvoorbeeld aan een rivier. Een rivier slaat altijd sedimenten uit hoger gegen gebieden mee. Anderzijds wordt zand ook weer 'afgebroken', zand op de grond zal zich blijven opstapellen. Door deze druk zullen de losse deeltjes zand tegen elkaar aamgedrukt worden en weer een steenlaag vormen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zand is een klein deeltje berg. Je hebt een berg, brokkelt wat van af is het een kei. Kei valt kapot heb je stenen, stenen worden meegenomen door rivier stoten en botsen de hele tijd al die kleine stukjes zijn dan zand en een fijnere versie is dan weer klei. Het is ontstaan door erosie (in de geologie: afslijting van land door de werking van de wind, het ijs, stromend water en de zee) en het wordt steeds kleiner. Delen van dit zand belanden tussen de aardplaten (zie bron hieronder) of het valt rechtstreeks in vulkanen. Dit wordt omgesmolten, wordt naar buiten gespoten als lava. Dit stolt weer en je hebt weer een nieuw laagje op het land wat weer kan afslijten tot zand. Het zand heeft dus een soortgelijke kringloop als water (wolk - regen - rivier - zee - damp - wolk).
Hoe onstaan bergen? zie deze link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Berg_(aardrijkskunde). Dus doe met het zand wat je wilt, er is genoeg er komt meer bij en er verdwijnt ook weer wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kopie uit deze bron: De overgang van twee platen bestaat uit een convergente, divergente of transforme plaatgrens. Convergente plaatgrenzen zijn plaatgrenzen waar twee platen naar elkaar toe bewegen, meestal duikt één plaat onder de andere. Divergente plaatgrenzen zijn plekken waar twee platen uit elkaar bewegen, wat leidt tot extensie of oceanische spreiding. Transforme plaatgrenzen zijn grenzen waar de platen langs elkaar schuiven, zoals onder andere de San Andreasbreuk tussen de Juan de Fuca-plaat en de Noord-Amerikaanse plaat. Er wordt niet over een zandkringloop gesproken maar wel over een plaat die onder een ander duikt. Ik denk dat daar echt wel zand op ligt als deze plaat onder de andere door schuift. Dit zand zal op een gegeven moment door de hoge temperaturen smelten en dus vloeibaar worden. Ergens zal wel een opening zijn waar het weer naar buiten komt. Mogelijker wijze bij een vulkaan of zo? Ik heb het niet over hoeveelheden maar over een zandkringloop. Een traag proces van een korreltje wat vandaag nog onderdeel is van een grote berg en over vele vele jaren weer uitgespuugd wordt door een vulkaan en deze weer een laagje dikker maakt.
Volg de link http://nl.wikipedia.org/wiki/Convergente_plaatgrens die ook in deze bron zit verwerkt en je ziet de tekeningen van aardlagen die onder de andere door schuiven.
Soms staat er iets niet zoals jij het wil zien maar als je logisch nadenkt kan je het er wel uithalen, okiedokie?
Zand komt eigenlijk van steen. Het ís steen, maar dan helemaal versleten. Als je wat zand van het strand onder een microscoop bekijkt, dan kun je zien dat het uit hele kleine steentjes bestaat.
Het verhaal van het ontstaan van zand begint bij de bergen in andere landen. Al miljoenen jaren voeren de grote rivieren de Rijn en de Maas massa’s zand mee uit de bergen van midden-Europa naar ons land. In de bergen is het heel erg koud in de winter. Zo koud, dat het water in de kiertjes van de stenen bevriest. Door het bevriezen zet het uit en zo barsten de stenen uit elkaar. In de lente, als het weer wat warmer wordt en het gaat dooien, smelten de sneeuw en het ijs op de bergen. Dan lopen er kleine stroompjes water van de berg af. De afgebrokkelde stenen rollen van de berg af, worden door het smeltwater meegenomen en daarna door de rivieren meegevoerd. In de rivieren blijven de grotere, zwaardere stukken steen op de bodem liggen, maar de kleinere stenen stromen mee en worden met het meesleuren van het water steeds kleiner, tot fijn gruis. De grotere stukjes noem je grind en het fijnste gruis noem je zand.
In de geologie wordt de benaming "zand" gebruikt als het korreltje niet groter is dan 2
mm.