Wisten de eerste ruimte reizigers van de anti-zwaartekracht af? Zo ja - hoe dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "anti" zwaartekracht ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk van wel, want ze hadden eerst toch een hond de ruimte in gestuurd? Ik kan het ook fout hebben hoor maar dat dacht ik. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Antwoorden (2)

Ja, ten eerste is het geen anti-zwaartekracht want ook ruimtevaarders ervaren nog steeds een klein beetje zwaartekracht (van de aarde of van de maan). En zelfs op aarde is het verschil al te meten dat hoe verder je van de aarde afgaat hoe minder zwaartekracht een effect heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen anti-zwaartekracht. De aarde rekt nog steeds stevig aan ze. Maar omdat ze rondjes om de aarde vliegen is de middelpuntvliedende kracht in evenwicht met de zwaartekracht.
Hetzelfde geldt voor de maan, die door de aardse zwaartekracht in haar baan wordt gehouden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat begreep Newton al in 1700. Hij concludeerde dat de maan om de aarde heen valt.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad: een ruimtestation of capsule die in een baan om de aarde draait "valt" voortdurend naar de aarde, maar dankzij de baanbeweging komt hij steeds weer genoeg "omhoog". Nog belangrijker is, dat de inzittenden en de capsule even "hard" vallen, even snel dus. Dat veroorzaakt het gevoel van gewichtloosheid.