Heeft een vlucht naar bijv Canada meern negatieve invloed op je dan naar bijv. de Antillen? mbt het magnetisch veld van de Noord pool?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Aangezien de mens, voor zover bekend, totaal niet gevoelig is voor het aardmagnetisch veld, maakt het wat dat betreft niet uit of je van hier naar Canada of naar de Antillen vliegt.

Een simpel deurmagneetje is al meer dan een miljoen keer zo sterk als het aardmagnetisch veld. Ook het heel lichte restmagnetisme dat in veel metalen voorwerpen zit (scharen, sleutels) is veel sterker dan het aardmagnetisch veld. Dus zelfs ALS dergelijke velden al invloed zouden hebben op de mens, dan zou de invloed van die alledaagse magneetvelden zoveel groter zijn dan de invloed van het aardmagnetische veld, dat je echt niet zou merken op welke plek op aarde je je bevindt.

Het antwoord op je vraag is dus: nee.

Toegevoegd na 13 uur:

In de reacties werd ik erop gewezen dat de vraag misschien niet over het magneetveld zelf gaat, maar over de kosmische straling. Die is sterker op plekken waar het aardmagnetische veld meer vertikaal staat; dus bij de beide (!) polen.

Wat die kosmische straling betreft, is een vlucht over de polen dus inderdaad negatiever voor je lichaam dan een vlucht die niet over de polen gaat. Let wel: ook een vlucht naar bijvoorbeeld Japan gaat ongeveer over de noordpool, ook al liggen Nederland en Japan allebei ver van de pool vandaan: de route over de pool is veel korter dan elke andere route.

Maar goed, bij een vlucht die in de buurt van de pool komt, krijg je wat meer kosmische straling dan bij een andere vlucht.

Aan de andere kant: het verschil is voor een gewone vliegtuigpassagier te verwaarlozen. Het is maar even.

Wat veel sterker meetelt, is de plek op aarde waar je leeft. Zo is in de Ardennen de natuurlijke achtergrondstraling al een paar procent hoger dan in Nederland - puur door de natuurlijke samenstelling van de bodem. Dat betekent dus dat een leven lang in de Ardennen wonen meer "gevaar" oplevert dan een enkele vlucht over de polen.

Kortom, het verschil bestaat, maar voor de gewone mens is het allemaal nogal theoretisch: je zult er in de praktijk helemaal niets van merken, en je hoeft er dus ook geen rekening mee te houden, laat staan dat je je zorgen zou moeten maken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-

Ik denk dat de vraagsteller bedoelt dat kosmische straling door het aardmagnetisch veld richting de polen wordt getrokken en dat je daardoor een hogere dosis ioniserende straling ontvangt bij vluchten in poolregio's.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zou kunnen - maar in dat geval is de vraag niet bepaald duidelijk. Moeten wij dan maar gokken wat hij misschien zou kunnen hebben bedoeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt er ook vanuit gaan dat iemand in ieder geval de basiskennis in huis heeft en niet echt bang is dat hij beinvloed wordt door het aardmagnetisch veld.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ook dat is slechts een aanname. Omdat ik hier op GV nog heel wat mensen tegenkom die denken dat het aardmagnetisch veld een grote invloed heeft op de mens, lijkt mij die aanname niet gerechtvaardigd.
Jawel, maar het zal erg weinig uitmaken. Kosmische straling is op 45 breedtegraden 15% intenser dan aan de evenaar, door afbuiging van deze geladen deeltjes. Naar de pool toe zal dat wat meer oplopen. Alleen bij personeel van vliegtuigen die altijd over Canada vliegen zal een verhoogde blootstelling aan kosmischestraling misschien enigszins merkbaar zijn in de gezondheidstatistieken. De zonnewind is echter veel intenser en kan de jaarlijkse limieten voor straling bij cabinepersoneel doen overschrijden.

Toegevoegd na 4 uur:
Op de kosmische straling heeft het aardmagnetisch veld minder invloed dan op de zonnewind, omdat de kosmische deeltjes zo enorm snel gaan. Voor de straling door zonnewind maakt het dus wel een stuk meer uit dan 15%.