Hoeveel Watt neemt een transformator op als deze in het stopcontact blijft en niet door een apparaat wordt gebruikt? Hij vormt om van 120 V naar 220 V

Toegevoegd na 6 dagen:
Het gaat over een trafo van 2 KVA

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (2)

Op uw vraag kan geen juist getal gezet worden daar het vermogen van die transformator niet is opgegeven.
Elke transfo heeft een "nullaststroom" en is afhankelijk van zijn eigen vermogen en onafhankelijk van zijn primaire of secundaire spanning.

Bij enkelfasige ligt de cos-phi tss 0,28 en 0,35.
Een 20 VA heeft een nulstroom van 22% van zijn nominale stroom terwijl bij een 4000 VA dit al zakt tot maar 8% van In (nominale stroom).

3 fasige vermogen transfo's scoren nog beter een 10 kVA heeft al maar 3% van In meer en als laatste voorbeeld een 1000 kVA al maar 0,5% van In meer.
Hier is wel een cos-phi van 0,35 - 0,4.

Toegevoegd na 6 dagen:
Primair gaat die dan 16 Ampère mogen belast worden.
Geschat: nullasstroom +/- 10 % = 1,6 A. , cosphi= +/- 0,3.
P= U x I x cosphi = 120 x 1,6 x 0,3 = 57,6 Watt.
Dit is dus ruwweg 1,4 kWh op 24 uren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een spaartrafo, welke een doorlopende wikkeling heeft (dat is meestal een120 naar 220VAC trafo) heeft een vrij geringe nullaststroom, voornamelijk det te overwinnen hysteresis speelt dan een rol.
Meestal zijn dat soort trafo's 100 Watt en nemen bij nullast ongeveer 5-10 Watt.
Hoe zwaarder de spaartrafo, hoe beter het rendement en hoe lager de nullaststroom.
Door de faseverschuiving onstaat er ook een blindvermogen , de cos fi is dan meestal 0.2-0.4 (dat is het percentage watts wat voortvloeit uit het aantal VA.

Een trafo van 1000VA "neemt "dan in werkelijkheid
200Wat (bij cos fi van 0.2 en 400 watt bij cos fi 0.4)

De simpelste methode is voelen hoe warm de trafo wordt onder nullast , omdat alle opgenomen energie omgezet wordt in warmte.
Spaartrafo's worden bij nullast niet of nauwelijks warm en verbruiken dan dus enige tientallen watts als het een grote trafo is.

Gewone trafo's (bij gescheiden wikkelingen) hebben vaak een wat hogere nullast omdat oa. de weekijzerkern in verhouding groter is, de ringkerntrafo is dan vaak het type met het laagste nullast vermogen(dit geldt ook voor de spaartrafo).

Electronische trafo's van 120 naar 220 VAC/VDC hebben vrijwel geen nullastverbruik.
Een detector ziet of er vermogen afgenomen wordt en stelt dan op electronische wijze de energieopname in.

Ze werken ook niet met een ijzerkern (dus geen hysteresisverlies) en hoogfrequent (veel minder koperverlies door weinig wikkelingen.
De electronica zelf neemt wel wat energie op maar dat is in verhouding weinig.
Een elektronische trafo herkent men aan het gewicht (is erg licht) maar geeft niet altijd (bij VAC) een zuiver sinusvormige spanning af wat veel harmonischen veroorzaakt en netfilters kan doen overbelasten.

Kortom, nullastverbruik verraadt zich door warmteafgifte....
Is de trafo bij nullast nauwelijks warmer dan de omgeving, dan zal het nulklastverbruik met enige tientalklen watts wel ophouden, bij kleine trafo's is dat dan enkele watts.