Bespaart zonnecellen op het dak echt stroom? (Het produceren van zonnepanelen - energie opwekking)

Om zonnepanelen te maken verbruikt men veel energie, is er al wel eens bekeken wereldwijd of we elkaar niet voor de gek houden?
Hier bedoel ik mee;
Het produceren van zonnepanelen - energie opwekking per huishouden uitgedrukt in Kwh.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De klassieke zonnecellen (monokristallijn silicium) hebben een rendement van ongeveer 16 % en staan -mits goed gemonteerd en benut in ongeveer 6 jaar op energiewinst.

Er zijn echter veel soortten zonnecellen, dunnelaag Si .(goedkoop laagrendement,ongeveer 5%) Kristallijn Si hoger rendement 12-14% en GaAs cellen Zeer hoog rendement (tot boven de 30%) die vrij kostbaar zijn.
Ieder soor zonnecellen heeft zijn eigen terugverdientijd en zijn break-even moment wat betreft geinvesteerde energie.
De polykristallijne Si (met van die mooie zichtbare kristallen in de cel n eemt minder energie voor het vervaardigen, omdat het Si zelf niet zo extreem gezuiverd wordt als bij monokristallijn maar ze toch een goed rendement en een hoge levensverwachting hebben.
Daar komt bij dat Si goed voorhanden is en de dotering en het maken van geleiders op de cel niet erg moeilijk is.

Pas wel op, de levensduur van de cel wordt HOOFDZAKELIJK bepaald door het paneel waarin ze gemonteerd zitten, de cellen die in eva (ethyleen vinyl acetaat, als ik me niet vergis) verpakt zitten onder gecoat, gehard en ontspiegeld glas zullen een lange levenduur hebben dan ingegoten cellen die niet een een veerkrachtige, uitzetting- en stoot-warmteafvoerende substantie verpakt zitten.

Vooral ook corrosie van de geleiders op de cel bepalen in belangrijke mate de levensduur , het energetisch break even-moment en de terugverdientijd.

Dus let niet alleen op de cellen maar bekijk het hele plaatje.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dan speelt ook een rol wat je met de energie gaat doen.
Terugleveren aan het net is een goede optie zolang je eigen gebruik boven de productie ligt (het gaat dan van je stroomverbruik af) en dat levert je dik 20 cent/KW/h op.
Zit je in de plus, dan krijg je een karige vergoeding, die afhankelijk is van je netwerkbeheerder en je energiemaatschappij.
Het opzetten van een apart electrisch systeem (cellen, omvormers accu, converterst etc maken je onafhankelijk (in de zomer ) van het lichtnet maar kost veel rendementverlies en je energieterugwintijd wordt mogelijk nooit gehaald.
Handig voor een alleenstaand (tuin)huisje maar een kostbare overkill als je echt wilt besparen.

Aan mijn verhaal kun je al afleiden dat terugwinnen (zowel qua geinvesteerde energie als kosten) erg afhankelijk is van factoren die niets met de zonnecellen zelf te maken hebben.

Het is lastig dit goed uit te zoeken en het overzien van 20-25 jaar waarbij de politiek uitmunt in kortetermijndenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat een goede vraag, stelde men deze in de politiek maar eens.

Het produceren van zonnecellen kost inderdaad veel energie en draagt bij aan het broeikaseffect, maar zonnepanelen produceren ook stroom. Een maat die gebruikt kan worden om dit te onderzoeken is de zogenaamde EROEI (Energy Returned on Energy Invested). Als deze 1:1 is, dan kost iets evenveel energie als het oplevert. Deze ligt voor zonne-energie op ongeveer 10:1, dus een zonnepaneel levert in zijn leven 10 keer zoveel energie als met de productie en installatie bij elkaar gemoeid zijn.

Ter vergelijking: olie heeft een ERoEI van ongeveer 19:1 (mondiaal gemiddelde).

Door de prijsstijging van olie en de verhoging van efficiency verwacht men dat binnen 3 tot 5 jaar zonne-energie zal kunnen concurreren met olie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De productie van zonnecellen kost ongeveer een jaar aan energie, terwijl de zonnecel ongeveer 25 jaar meegaat.
Het levert dus inderdaad energiewinst op.
Reddie
11 jaar geleden
Het antwoord ja, als je de zonnecel lang genoeg gebruikt dan verdient hij zichzelf terug zowel qua energie als financieel.

Natuurlijk als je een zonnecel op je dak doet hoef je minder stroom van het net af te nemen, dus in die zin 'bespaar' je stroom. Het is echt interessanter, zoals jij ook doet, je af te vragen hoe lang je een zonnecel moet gebruiken om de energie die nodig was voor de productie te leveren. Vanaf dat moment levert een zonnecel nl. echt netto energie.

Uit onderzoek van 2008 blijkt dat een gemiddelde zonnecel in Nederland 5 en half jaar gebruikt moet worden om de ± 1500 MJ te leveren die nodig was om het hem te maken. Dus na 5 en half jaar levert een zonnecel in Nederland netto energie. Aan de Middellandse zee is dit al na minder dan 4 jaar.

Je moet er rekening mee houden dat dit onderzoek is uit 2008 er is rencent redelijk veel productiecapaciteit bij gekomen die nog efficiënter cellen kan maken. Dus dit wordt alleen nog maar beter.