Mag nitraat kosteloos op het riool worden geloosd?

Het waterschap berekent kosten voor het lozen van NH4/NH3. Als dit mbv een waterzuivering omgezet wordt naar NO2/NO3 valt de stikstof buiten de Kjeldahl stikstof berekening. Het bedrijf hoeft niet te investeren in denitrificatie.
NO2 en NO3 kunnen in het riool worden omgezet in stikstofgas, dus milieueffect zal de lozing niet hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

In principe heb je gelijk dat nitraat niet in de vervuilings berekening zit.
Maar dit geldt ook voor fosfaat, chlorides, sulfaat, olien, vetten, etc.
Afdeling vergunningverlening van het waterschap zal het te lozen water beoordelen op zijn inhoud en de verwerking hiervan op de zuivering.

Om terug te komen op nitraat: dit is een ongewenste stof voor de waterzuivering om twee redenen.

1.
In de klassieke waterzuivering zal het nitraat moeten worden verwijderd door denitrificatie (NO3 wordt dan omgezet naar onschuldig stikstofgas).
Hier is een koolstofbron voor nodig (suiker, zetmeel, vet, etc).
De verhouding koolstof stikstof kan wel zo ongunstig worden door de NO3 dat een volledige denitrificatie onmogelijk wordt.
Hierdoor zal de zuivering niet meer voldoen aan zijn lozingseisen.

2.
Veel zuiveringen werken tegenwoordig met een biologische fosfaatverwijdering.
Het gaat te ver om dit principe hier in zijn geheel uit te leggen maar essentieel is dat het inkomende afvalwater een lage redoxpotentiaal heeft.
Hiervoor mag het geen oxiderende stoffen bevatten zoals zuurstof en nitraat.
De aanwezigheid van nitraat in het ruwe afvalwater verstoort het proces van biologische fosfaatverwijdering.
Als reactie zal er weer meer ijzerchloride in de zuivering worden gedoseerd om alsnog het fosfaat te verwijderen.

Dirk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij (het is alweer wat jaren geleden dat ik me bezig hield met waterzuivering) wordt inderdaad niet op NO2 -/NO3- gemeten maar wel op N (Kjeldahl) en COD (stikstof in eiwitten komt dan als oxideerbaar product nogmaals langs).
Kjeldahl meet (uiteindelijk)OOK ammoniak maar niet alleen, allen stikstofverbindingen op nitraat/nitriet na worden immens omgezet in ammoniak welke men acidimetrisch bepaalt.
Destijds werd WEL gekeken naar het nitraat in het afvalwater, dit mocht een bepaald promillage niet overscheiden.
Het is echter gemakkelijker om eiwitten om te zetten naar nitraat (vogelstront is voor een belangrijk deel NaNO3) maar on ammoniak om te zetten naar nitraat is een heel lastige klus, een base omzetten naar een zuurrest is lastig.
Planten zelf kunnen zowel met ammoniak als nitraat in hun stikstofbehoefte voorzien, nitriet is echter een stof die kan vervallen in uitermate giftige verbindingen en is zelf instabiel.

Nitriet kan gemakkelijk omgezet worden naar nitrosaminen (kankeverwekkende gifstof).

Er kleven dus nadelen aan om stikstofheffingen te ontlopen door er nitraat/nitriet van te maken.
Destijds kwamen wij er op uit dat het niet uit kon.

Maar binnen een bepaalde waarde (ik meen 200 ppm)
mocht men pH neutraal nitraat lozen, hoe de regels nu zijn weet ik niet.