Ja. Elke dag landt er 'ruimtepuin' op de aarde. Het is bijzonder weinig t.o.v de massa van de aarde, verwaarloosbaar weinig. Maar toch moet het antwoord 'ja' zijn.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er lopen wel een paar miljard meer mensen rond dan vroeger...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle. En waar denk je dat de massa van die extra paar miljard mensen vandaan komt???? JUIST. Van de grondstoffen uit de aarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een paar kilo ?? Lees je bronnen, jongens, die paar kilo is 30 TON per DAG.
Relatief nog steeds een schijntje, maar toch. Echt weinig mag je het niet noemen.
Cryofiel
11 jaar geleden
En er verdwijnt massa door verloren gassen.
escape
11 jaar geleden
Klopt. We zijn 18% van onze zuurstof op die manier kwijtgeraakt in de laatste 3 miljard jaar. Dat gaat mis over een paar miljard jaar :)
Dat is een miljardste van een procent van alle gassen op aarde dat elk jaar verloren gaat. Valt wel mee.
En hier staat dat de aarde elke dag een kwadriljoenste procent aan massa wint door ruimtepuin:
http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae75.cfm
Dat zou om 10^8 Kg per dag gaan.
Ja, vroeger regende het aanzienlijk meer tegenover nu en zat er dus meer vocht in de lucht. Iets wat in de lucht hangt mag niet bij "de massa van de aarde" gerekend worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van wie mag dat niet? Mogen organische wezens en stoffen dan ook niet worden meegerekend?
Ja, maar vrij weinig, zeker relatief gezien.
We verliezen dagelijks waterstof en helium, deze zeer lichte gassen gaan op den duur naar de buitenste kant van de atmosfeer en waaien dan weg.
Dagelijks doen we echter tonnen ruimteafval (zoals restanten van onze ruimtevaartactiviteiten en stofdeeltjes
alsmede wat grotere ruimte stenen.
De Leoniden kruisen onze baan doorgaans rond 11 Augustus (als voorbeeld) en die nemen we waar als vallende sterren.

Als je het verlies aan gassen afweegt tegen het "opdoen"
van ruimtemateriaal, staan we iets in de winst, de aarde wordt dus gemiddeld genomen steeds wat zwaarder.
Als je het echter in procenten toemane uit wilt drukken komen er eerst heel wat nullen achter de komma, wat er echter binnenkomt bevat gemiddeld meer dan 300X zoveel iiirdium als wat de aarde in de korst laat zien, zo heeft men ge KT lijn ontdekt, een zeer dunne laag stof in aatdlagen die in verband gebracht wordt door de inslag van de meteoor die voor de uitroeiing van de dino's verantwoordelijk gehouden wordt (daarover is echter nog steeds geen consensus)

Toegevoegd na 3 uur:
Mijn excuses voor de misslagen die door de spellingcontrole zijn geglipt.
Het Helium en Waterstof die steeds meer naar de buitenste lagen van de atmosfeer gaan worden weggeblazen door bijvoorbeeld zonnewind,
Deze heeft op een hoogt van 200-400Km (de laatste is de hoogte waarop Andre Kuiper iets van 193 dagen heeft doorgebracht in de ruimte.
Het is daar bijna luchtledig. Dat deze lichte gassen zo hoog kunnen stijgen berust gewoon op de wet van Archimedes.

Het wonderlijke is dat we gassen kwijtraken die door en voor processen in de zon gebruikt worden , terwijl wat we terugkrijgen materiaal is van gestorven sterren, alleen in die situatie ontstaan metalen als ijzer en oa. edelmetalen als Iridium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitendelijk : ja.

Dagelijks valt er ongeveer dertig ton (!!) (30.000 kilo, wat relatief niet zo heel veel is) ruimtestof / ruimtepuin op de aarde, zoals je in voorgaande antwoorden hebt kunnen lezen.
Nu hebben we sinds het begin van het atoomtijdperk ook wel een en ander aan troep de ruimte ingeschoten die je er weer af mag trekken, maar per saldo weegt dat natuurlijk bij lange na niet op tegen het gewicht dat er dagelijks bijkomt aan stof.

Het feit dat er op aarde meer mensen zijn dan ooit, of minder bomen, heeft op het gewicht geen enkele invloed, omdat die voortkomen uit de aarde en er weer in opgaan, als onderdeel van de eeuwige kringloop.

Puntje bij paaltje is de aarde dus een heel ietsiepietsie groter dan enkele miljoenen jaren geleden. Daarnaast zijn er ook nog theorieën die proberen aan te tonen dat de aarde in omvang toeneemt (uitdijt) zonder dat dit effect heeft op de massa overigens. Niet alleen de massa is dus groter, maar vrij waarschijnlijk ook de omvang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belangrijkste winstpost zijn meteoren en ruimtestof, (40 000 ton per jaar). Belangrijkste verliespost gas dat naar de ruimte ontsnapt (60 000 ton per jaar). Warmteverlies heb ik becijferd op 10 ton per jaar.
De aarde verliest dus 20 000 ton per jaar aan massa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zwaarder qua gewicht of groter? Groter is hij wel vroeger was hij namelijk erg klein. sinds de oerknal breid het hele universum zich uit ook de planeten.