In de film Barry Lyndon wordt gebruik gemaakt van een camamera met een lens van f 0,7. Ik dacht dat 1 het laagste was ?

Een f van 0,7 zou dit inhouden dat er meer licht doorgaat dan er is ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kan en wordt ook in nachtzicht toegepast.
In de film Barry Lyndon was het een noviteit, men wilde alles bij echt (weinig) kaarslicht zonder bijverlichting opnemen.
Door bepaalde lenzenstelsels en coatings wordt de transmissie van lenzen vrijwel 100%.
Wel hadden de lenzen een extreme diameter en -als ik me niet vergis- werd er ook met spiegelobjectieven gewerkt
Als je beseft dat er nog met gewone (wel extra gevoelige) film (ik meen 70mm.) gewerkt werd, kun je snappen dat elk foton uitgebuit werd, er zijn geen restlichtversterkers gebruikt, dat zou de resolutie (meer dan 80 megapixels)
begrensd hebben.
Men heeft wel in het verleden met R G B discrete lichtversterkers gewerkt maar de resolutie bleef steken bij 1 Mpixels en er was veel chromatische en sferische aberratie.

De lenzen die bij deze film ingezet werden hadden verschillende brandpuntafstanden, dus niet alleen supergroothoek of fisheye, ze hadden gemeen dat ze een tot dan toe ongeevenaarde lichtsterkte (F) hadden.

Zulke grote lenzen die zo een resolutie ondersteunen werken met afwijkingen van minder dan 1/10 lambda en
hadden (bij mijn weten lenzen die naar het midden toe een andere optische dichtheid, dezelfde methode die ons oog gebruikt om met (wat het oog betreft) een lens zonder verdere compensatie juiste vergrotingen te krijgen.

Dat was nodig omdat bij een "gewone" lens er altijd een compromis gesloten moet worden tussen chromatische of sferische aberratie, wat je met lenzen die een diameter hadden van 8inch en meer anders parten zou gaan spelen.

Veel info is inside en zul je niet gemakkelijk kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, F is de verhouding tussen de brandpuntsafstand en de diafragmaopening. Bij een getal onder de 1 is die opening dus groter dan de brandpuntsafstand.
Dat kan dus bij een extreme groothoeklens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het diafragmagetal is doorsnede entreepupil gedeeld door de brandpuntsafstand, en is derhalve slechts een verhoudingsgetal. Naar mijn weten is de lichtsterkste in de handel verkrijgbare lens de Leitz Noctilux 50 mm f/0,95, hetgeen betekent dat de entreepupil (diameter) hier 52,6 mm is.