je kan water verdunnen met zuur of alcohol. vraag kun je water zo dun maken dat het uit elkaar valt ???

als je watermoleculen wil scheiden is het handig om het water dunner te maken

Toegevoegd na 29 minuten:
als ik 100cc water en 100cc alcohol meng heb ik 194 cc over
het water zakt in elkaar,
als ik een druppel water laat vallen blijft het een druppel.
als ik een druppel water vermengt met alcohol laat vallen valt de druppel uit elkaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Nee. Water is altijd H2O. Twee waterstofatomen en één zuurstof atoom.

Ook al heb je één molecuul water tussen miljarden alcohol moleculen. Het blijft gewoon een watermolecuul. Hoe veel alcohol je er ook bij doet, het blijft één watermolecuul en die kan je niet splitsen door het verder te verdunnen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Om het misschien te verduidelijke. Water is dus niets anders dan heel veel moleculen.

In één liter water zitten 33 800 000 000 000 000 000 000 000 watermoleculen. Dus als je bekertjes met alcohol wilt "aanlengen" met water dan kan je maar maximaal 33 800 000 000 000 000 000 000 000 bekertjes vullen meer niet.

Toegevoegd na 31 minuten:
In dat 194 cc mengsel zit nog precies dezelfde aantal watermoleculen als in de 100cc. Moleculen plakken aan elkaar op verschillende manieren, er zit dan vaak nog ruimte tussen. Dit heeft allemaal te maken met aantrekkingkrachten die verschillende (combinaties van)atomen op elkaar hebben. Alcohol en water passen goed "in" elkaar. Er wordt dus meer ruimte opgevuld. Vergelijk het met heel netjes je koffer inpakken of heel slordig.

Die aantrekkingskracht tussen moleculen is bij water heel erg groot. De aantrekkingskracht tussen water en alcohol is minder groot. Als je water en alchol dus laat vallen dan is dat genoeg om ze van elkaar los te trekken. Een oplossing van alleen water heeft te veel aantrekkingskracht onderling om dan van elkaar los te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Water verdunnen gaat niet. Je kan het wel "verdunnen" door het te verwarmen met elektriciteit, je krijgt dan zuurstof en waterstof, maar dat zijn twee verschillende producten.

Als je het verwarmt, dan wordt het gasvormig, vang je het op wordt het condens, druppelt het weer naar beneden dan is het weer vloeibaar, dunner is het niet geworden, waarschijnlijk wel MINDER, omdat gas alle kanten op gaat en je niet alle condens op kan vangen.

Water met zuur of alcohol verdunnen kan dus alleen als je het verwarmt en het gas opvangt, maar écht verdunt water heb je dus niet, wel zoals ik al zei gewoon water met alcohol.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan wel alcohol verdunnen met water en zo de samenstelling veranderen van het water, omdat je dan wáter mét alcohol hebt, verdunde alcohol dus. En zodoende is de ene druppel anders dan de andere druppel, enkel en alleen door de samenstelling.