Als je in een gas 150 ppm H2S hebt, is dat dan hetzelfde als 150 ppm S in dat gas? Of ik moet ik ergens iets omrekenen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ga er vanuit dat ppm in dit geval cm3/m3 is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Over ppm:
Jij zegt: "Ik ga er vanuit dat ppm in dit geval cm3/m3 is", dat klopt volgens mij niet.

ppm is parts per million. Dat betekent in dit geval dat per miljoen deeltjes gas 150 deeltjes H2S aanwezig is, cm3/m3 is gelijk aan c en dat is 1/100 en dimensieloos (dus geen eenheid).

Over de concentratie S:
Als er 150 mol H2S per 10^6 mol gas aanwezig is dan is er ook 150 mol zwavelatomen S aanwezig per 10^6 mol gas.