Is het mogelijk, wanneer hij het higgs deeltje kunnen beïnvloeden, wij sneller kunnen reizen dan het licht (Higgs in combinatie met E=MC2)?

Ik heb met veel belangstelling de ontwikkelingen rond het Higgs deeltje gevolg. En ik bedacht me gister een theorie, Maar ik ben een econoom en geen natuurkundige of fysicus, dus wellicht zit ik er helemaal naast.

Maar E=MC2 stelt dat wij niet sneller kunnen dan het licht, omdat de massa bij evenaring van de lichtsnelheid oneindig groot zal zijn.

Stel dat we in de toekomst het higgsdeeltje (higgsveld) dusdanig kunnen beïnvloeden dat we kunnen zorgen dat een object haar massa verliest, zou ons dat dan in staat kunnen stellen om sneller te reizen dan het licht?

Een object heeft dan immers geen massa meer en dan zou E=MC2 niet langer van toepassing zijn.

Zoals gezegd, ik heb vrijwel geen kennis in de fysica, maar ik vind het erg interessante materie en mag graag filosoferen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dit vroeg ik me ook af toen ik het hoorde!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wooods, bedankt voor je goed onderbouwde reactie, hier kom ik echt verder mee.

Antwoorden (1)

Het korte antwoord is 'nee'. Het is niet mogelijk om sneller dan het licht te reizen, ook niet door beïnvloeding van het Higgsveld. Ik zal proberen uit te leggen waarom.
De denkfout zit hem in de redenatie dat de massa van een object verantwoordelijk is voor het niet kunnen overschrijden van de lichtsnelheid. Massaloze objecten kunnen de lichtsnelheid ook niet overschrijden. Denk aan fotonen (licht).
Stel dat we in staat zouden de zijn om een gebied te creëren waarin het Higgsveld niet aanwezig is. De objecten in deze regio zijn dan allen massaloos. Uit de wet van behoud van energie en impuls volgt nu dat alle ex-massieve objecten in de regio nog steeds dezelfde energie met zich meedragen.
De belangrijkste bijdrage voor de energie is die afkomstig van de massa, via E=mc^2. Daarnaast blijft de impuls ook behouden. Fotonen zijn het typische voorbeeld van massaloze deeltjes met impuls.
Ofwel, wanneer we met ons ruimteschip de rand van R bereiken worden we omgezet in energie en reizen we met de snelheid van het licht naar de overkant. Aldaar worden we, mits we niet teveel zijn geïnterfereerd, weer keurig omgezet in onze massieve vorm.
Vanuit het ruimteschip gezien verstrijkt er geen tijd gedurende de reis door deze regio. Dit maakt het dan ook uitermate geschikt om verre ruimtereizen mogelijk te maken, ware het niet dat we een manier moeten verzinnen om zo'n macroscopische regio te creëren en lang genoeg in stand te houden. De energie die hiermee gemoeid is gigantisch (hetzelfde als vlak na de oerknal voordat de elektrozwakke symmetrie brak) en zal nog lang niet technisch haalbaar zijn.
Mijn vermoeden is dat 'quantum entanglement' een beter uitzicht biedt op dergelijke resultaten. Op nanoschaal zijn hiermee al veelbelovende resultaten geboekt.
Om terug te komen op de vraag: Wanneer een object sneller dan het licht reist moet dit object imaginaire relativistische massa en lengte hebben, maar ook een geïnverteerde tijdsbeleving hebben. Deeltjes met deze eigenschappen worden tachyonen genoemd, maar zijn tot op heden nog niet waargenomen.
Voor het versnellen tot boven de lichtsnelheid of vertragen tot onder de lichtsnelheid is een oneindige hoeveelheid energie nodig. Dit gedrag komt tot uitdrukking in de Lorentzfactor. Feitelijk zijn deze twee situaties twee zijden van dezelfde medaille. Er bestaan zelfs symmetrieën tussen in de theorie. Wanneer je hier meer over wilt weten kan ik je aanraden een kijkje te nemen op onderstaande links.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compliment voor zo'n duidelijk antwoord op een ingewikkelde vraag! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook.
Maar ik heb een opmerking.
Als we de gravitron ontdekken waar ook naar word gezocht dan is het toch zo dat de theorie van alles mogelijk is?
Dan hebben we toch de kennis om ruimtetijd te gaan buigen en op die manier zouden we heel snel van punt A naar punt B kunnen gaan en dan gaan we misschien niet sneller dan het licht maar kunnen we wel afstanden afleggen sneller dan bijvoorbeeld het licht zonder dat we fysiek zo snel gaan?
Of zie ik dit verkeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar je waarschijnlijk op doelt zijn zogenaamde wormgaten. Ofschoon dit oplossingen zijn van Einstein's veldvergelijkingen valt het niet te verwachten dat wij deze in de toekomst zullen maken. Op macroscopische schaal zijn zij semi-stabiel. We kunnen alleen gebruik maken van wormgaten die reeds bestaan. Op microscopische schaal ligt het verhaal anders. Voor voldoende kleine schaal zijn de energieën hoog genoeg om spontaan miniatuur wormgaten te laten ontstaan en verdwijnen. Wanneer het graviton wordt gevonden zijn er nog steeds vele kandidaten voor een theorie van alles. Een dergelijke theorie zou moeten verklaren welke symmetriebrekingen er hebben plaatsgevonden om van één wisselwerking naar drie te komen (gravitatie, sterke kernkracht en elektrozwakke kracht). Snaartheorie is een van de betere kandidaten hiervoor. Indien wij in staat zijn het zwaartekrachtsveld kunstmatig te beïnvloeden met behulp van gravitonen dan zijn er weliswaar veel mogelijke toepassingen, maar de meesten hiervan hebben toch nog wat haken en ogen. De gravitonen, zoals uitgestoten door massa's zijn, volgens de modellen, virtueel. Zij manifesteren zich pas als wisselwerking, indien er een interactie plaatsvindt. Door het zwaartekrachtsveld te beïnvloeden verander je in feite de kromming van de ruimte. Voor het 'sneller van punt A naar punt B'-verhaal moet je dan ook eerder denken aan het nemen van een kortere weg dan het sneller afleggen van dezelfde afstand. Merk hierbij echter op dat de benodigde hoeveelheid energie voor het transport van een massa langs een significante kromming gigantisch is. Houdt hierbij in gedachten dat het zwaartekrachtsveld van de Aarde te miniem is voor dit doeleinde, maar dat de massa van de Aarde voor menselijke begrippen nog steeds ver buiten bereik van controle ligt.