Wat voor (natuurkundige) verklaring hadden de mensen duizenden jaren geleden voor het feit dat ze dingen konden zien?

We weten nu dat we dingen kunnen zien door fotonen die een interactie aangaan met de elektronen in atomen. Maar daar wisten ze vroeger niet vanaf?
Wat is de oudste verklaring?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ze dachten dat er een god (vaak ook meerdere trouwens) was die alles wat ze konden zien had gemaakt (alles op aarde, maar ook de zon, de maan en de sterren). Verder dachten ze dat die ook ogen had gemaakt in hun hoofd waarmee ze alles konden zien.

Verder dachten ze niet na over hoe het precies werkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat mijzelf vaag bij dat ze vroeger dachten dat onze ogen juist stralen uitzond om dingen te zien. Maar zeker ben ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat klopt! De antwoorder heeft overigens ook gelijk, alleen vanuit een filosofisch/esotherisch standpunt bekeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je niet geloofde dat de zon rond de aarde draaide was je een ketter en werd door afgezanten van de kerk gemarteld en/of ter dood gebracht.
De aarde, als woonplaats van de door God geschapen mens, moest toch wel het centrum van het universum zijn.
Niets bleek minder waar.
Net zomin als de leeftijd van de aarde en de mens die volgens de bijbel zo'n 6000 jaar is.
Toch blijven massa's mensen in die sprookjes geloven.
Er bestonden in die tijd twee opvattingen. De eerste is ongeveer overeenkomend met de moderne opvatting, de tweede is dat de ogen de bron van de interactie zijn dat het vuur van de ogen de bron van het zien is.
Opvallend genoeg wordt het oog als bron nog steeds gebruikt bij ray tracing technieken in computer spelletjes. Alleen de lichtstralen die in de pupil vallen zijn namelijk relevant voor het zicht en op die manier wordt veel rekenactiviteit bespaard. Omdat het lichtpad heen en terug equivalent is gaat ook deze manier goed.

Ook bij de moderne mens zonder al te veel kennis van natuurkunde en biologie is de uitstralingtheorie van de ogen nog populair.