Cyaankali of blauwzuur is een zeer zwaar gif, dat onder andere in de pitten van amandelen en perziken gevonden kan worden. Al zou ik niet weten hoe de echte doe het zelver daar mee aan de slag zou moeten.
De stof zelf is niet blauw trouwens ; je krijgt er blauwe nagels van.

Het heeft een sterke amandelachtige geur, die echter niet door iedereen waargenomen kan worden. Mensen die het wel kunnen ruiken, zullen de geur van amandelen of amandelspijs uitgesproken vies vinden en elk spoortje overal uit kunnen halen, terwijl deze voedingsmiddelen - hoewel ik ze uitgesproken smerig vind - niet giftig zijn. (Dat vies vinden is een normale reactie op het signaleren van gif of stoffen die niet goed voor je zijn).

Door de stof in aanraking te brengen met een zuur, ontstaat het giftige kaliumcyanide. Vanwege de snelle werking (en het vroeger populaire gebruik om zelfmoord te plegen of een ander te vergiftigen) is het tegenwoordig niet meer algemeen verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet geheel juist, de benaming cyaankali of kaliumcyanide betreft dezelfde stof. Als dit in aanraking komt met zuur komt het gas blauwzuur vrij. Blauwzuur is ook dodelijk, dat wel.
Het is wellicht niet geheel algemeen verkrijgbaar maar erg moeilijk moet dat niet zijn, aangezien er jaarlijks nog ongeveer 50.000 ton van geproduceerd wordt. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel vernrkijgbaar, maar niet makkelijk en niet voor de leek. Het wordt echter ook in de chemische industrie gebruikt, en daarvoor wordt inderdaad nog heel wat geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Je hebt alleen nog steeds geen antwoord op de vraag gegeven ;-) Waar wordt het van gemaakt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar begon ik mee ; de grondstof zit in perzik- en amandelpitten. Natuurlijk zul je het wel langs chemische weg kunnen produceren (daar heb jij de formule netjes van gekopieerd), maar ik heb het dan ook gewoon uit mijn blote hoofd gedaan, en ben niet zo thuis in de scheikunde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werkzame stof die jij bedoelt in amandelpitten en bijvoorbeeld abrikozenpitten is waterstofcyanide. Dit gaat pas reageren als je dit vermaalt of consumeert. De reden dat dit gebeurd is omdat er dan een enzym bij komt, en dus een chemische reactie geeft. Dit enzym komt zowel in de pitten zelf als in je darmen voor. Het enzym ß-glucosidase zorgt echter alleen maar dat er een deel van de cyanide vrijkomt. Niet noemenswaardig bij 1 pit maar wel als je er vele zou consumeren in gemalen toestand.
Dus je hebt gelijk dat de grondstoffen in de pitten zit, maar er moet dus wel eerst een chemische reactie zijn om de giftige stoffen vrij te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat schreef ik dus ook in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar blauwzuur is dus NIET hetzelfde als cyaankali, zoals je schreef. Cyaankali is zelf overigens ook niet giftig bij mijn weten, maar is dat pas als het ontleedt in CN- en K+, en er dus eigenlijk een soort blauwzuur-ionen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Marleen. Als je vind dat je dat in het antwoord had gezet is dat hetzelfde als zeggen dat augurken zuur zijn..... @ effeietsanders. Het klopt dat cyaankali op zich niet zo heel erg gevaarlijk is. Pas bij oplossen in water of zuur. En dat is precies wat er gebeurd als je het in neemt. Maar omdat dit bij de mens altijd het geval is, bij ademhaling of andere inname, beschouwen we het wel als zodanig.

Andere antwoorden (1)

Cyaankali of kaliumcyanide (KCN) wordt geproduceerd met onderstaande formules:

HCN + KOH → KCN + H2O

of door:

HCONH2 + KOH → KCN + 2H2O

Hoe erg ben je thuis in je scheikunde? ;-)

Toegevoegd na 1 uur:
Chemicaliën lijstje erbij? Tuurlijk :-)

HCN = waterstofcyanide
KOH = Kaliumhydroxide
KCN = kaliumcyanide
H2O = water
HCONH2 = Carbamaldehyde

Toegevoegd na 2 uur:
Speciaal voor Marleen :-)

Waterstofcyanide wordt geproduceerd door een synthesegas (een mengsel van methaan en ammoniak) over een platina-katalysator te laten reageren tot blauwzuur en waterstofgas:

CH4 + NH3 → HCN + 3H2

Kaliumhydroxide. De meest gebruikelijke productiemethode is de elektrolyse van een oplossing van kaliumchloride. Hierbij ontstaat een oplossing van kaliumhydroxide die ingedampt kan worden. Kaliumchloride zelf wordt meestal uit het mineraal sylviet gewonnen.

Industrieel gebeurt de productie van carbamaldehyde onder hoge temperatuur en druk door de reactie van koolstofmonoxide en ammoniak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 klopt helemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moest wel ff zoeken trouwens! Dank voor + :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan nooit meer dan 3 seconde zijn geweest...;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mja ik bleef een beetje hangen bij het feit dat er ongeveer 50.000 ton per jaar van wordt gemaakt. Voornamelijk voor de goud industrie..... Interessant :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk en dat wist ik nou weer niet;-)
Weer wat wijzer geworden vandaag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat is nu het Goeie van een Vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen nu hebben we wel de moleculaire structuur, maar nog niet het antwoord op de vraag waar het van gemaakt wordt. Keukenzout wordt ook niet gemaakt van natrium en chloor, maar gewoon in die samenstelling gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alstublieft, staat er bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: actually... wordt er wel keukenzout gemaakt van natrium en chloor. Alleen niet het spul dat jij in je keuken gebruikt :) Als het heel zuiver moet zijn, wordt die synthese echter wel gebruikt. Andersom gebeurt trouwens ook, natrium en chloor wordt gewonnen uit keukenzout. (heel interessant proces overigens, maar die mag je zelf oplossen :) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha... Tja, dat is aan de mods. Maar een mail adress hacken is bijvoorbaat al fout. Cyaankali kan je ook gebruiken om mee te reinigen. En niet specifiek om iemand om te leggen ofzo ;-) Dus een nuanceverschilletje voor de mods denk ik zo.