Wie heeft/hebben fluoride uitgevonden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je uitgevonden of ontdekt?
Als je uitgevonden bedoelt, dan bedoel je misschien een bepaalde toepassing. (bijvoorbeeld dat het goed zou zijn voor onze tanden)

Antwoorden (2)

Het vloeieffect van vloeispaat was al in 1529 beschreven door Georgius Agricola. Bij toevoeging van sterk zuur aan vloeispaat ontstaat vloeizuur en al in 1670 ontdekte Schwandhard dat zo'n oplossing glas etste. Er werd daarna veel geëxperimenteerd met vloeizuur door Karl Wilhelm Scheele, Humphry Davy, Joseph Louis Gay-Lussac en Antoine Lavoisier, soms met akelige gevolgen. Hoewel oplossingen van fluoriden en vloeizuur HF dus al lang uit vloeispaat bereid werden, heeft het vanwege de bijzonder reactieve aard van het element lang geduurd voordat Henri Moissan er in 1886 in slaagde het element te isoleren. De naam fluor is afkomstig van het Latijnse fluere dat vloeien of stromen betekent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fluoride is niet uitgevonden maar ontdekt Georgius Agricola in 1529.
Iets uitvinden is iets maken,ontwerpen, bedenken wat nog niet bestond.
Iets ontdekken doet men als er iets gevonden wordt wat er was maar nog niet geweten was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Agricola heeft vloeispaat oftewel fluoriet ontdekt, een verbinding met fluoride, niet fluoride zelf. In die tijd, begin 16e eeuw, had men ook nog geen flauw idee van atomen e.d. Pas 3 eeuwen na Agricola werd *gesuggereerd* dat er een element fluoride zou kunnen bestaan. Dus om nou te zeggen dat Agricola fluoride heeft ontdekt, gaat wel erg ver.