een systeembord word gebruikt om de standaard poorten na te doen. met veel verschillende poorten kun je een systeem maken.

de eerste kollom is de invoer,
je kunt hier een sensor aansluiten, een knop indrukken, en een variabele spanning laten lopen, maar ook een stoom om de gekozen tijd laten lopen.

de tweede colom zijn de poorten,
je hebt hier een comparator, die de inkomende spanning vergelijkt ten opzichte van de ingestelde spanning.
ook heb je de en poort, de of poort.
en de inverter, die maakt van een hoge binnenkomende spanning een laag uitgaande spanning en ook andersom.
ook heb je een geheugencel, die je kunt instellen en ook weer kunt resetten.
ook heb je een teller waar de invoer en uitvoer elk staat beschreven op het bord.

de derde collom zijn de uitvoer, met ondermeer lampjes, een buzzer en een relay, die een stroomkring kan afsnijden.(hoort eigenlijk bij collom 2)

als het goed is kun je hier verder mee komen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met een Systeembord kan je bepaalde schakelingen simuleren. Het is een programma die je met een computer kan gebruiken. In dit programma kan je zien hoe bijvoorbeeld bepaalde schakelingen werken. vaak vind je "logische" bouwstenen zoals een EN, of OF poort.

Even in JIp-en Janekke taal: je kan makkelijk zien hoe het volgende werkt: "Als schakelaar 1 EN 2 aanstaat, OF schakelaar 3 aanstaat, dan brand lamp 1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een systeembord downloaden van de methodesite van natuurkunde overal vwo 4(deel1,hoofdstuk3). Site weet ik niet zeker, kun je altijd even google'en. Dan kun je ermee oefenen en leer je hoe het werkt.