Hoe kan het dat duikers in ijswater helemaal ingepakt zijn maar hun gezicht om het masker wat niet bedekt is, toch niet bevriest?

ik zag een documentaire over een camera man die in de Arctic ocean ging duiken en filmen. HIj was helemaal goed in gepakt omdat je door t water dood kan vriezen. Het viel me op, dat om zijn masker en bril heen, en rond de mond, het niet bedekt was. Hoe kan ie dan toch duiken? die huid zal dan toch bevriezen?? ik snap t even niet.
vast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Water kan iets onderkoeld raken (dat betekent een temperatuur onder 0 graden) maar niet veel.

Dus zolang er ijs en water aanwezig is, is de temperatuur van het water in principe 0 graden.

Daar bevriest je huid niet direct van. Je gaat wel dood van de kou als je je niet beschermd maar dat kleine stukje huid houdt het wel vol als de rest van je lichaam warm genoeg is.

Als je je huid zou blootstellen aan veel lagere temperaturen bevriest hij wel, maar bijv een luchttemperatuur van -10 houden we op ons gezicht makkelijk vol als we een winterjas aanhebben.

Maar heel belangrijk punt is dat al is het buiten -20, het water is nooit -20 dat is hooguit 1-3 graden onder nul en eigenlijk is het nul graden.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Doordat je gehele lichaam goed verwarmd is, koelt je bloed niet af. Er stroomt dus "warm" bloed door de vaatjes van het gezicht, waardoor deze niet bevriest.