Een stroboscoop geeft met een hoge frequentie korte lichtflitsen. Als je een stroboscoop aanzet in een donkere ruimte, lijkt het beeld dus schokkerig te bewegen. Het kan een manier zijn om een beweging nauwkeurig te bestuderen. Bij een bepaalde frequentie kan een stroboscoop de hersenen in verwarring brengen. Bij mensen met epileptische aanleg kan het een epileptische aanval opwekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een stroboscoop (van de Griekse woorden strobos, 'rondwerveling', en skopein, 'kijken') is een optisch instrument waarmee de beweging van een object schijnbaar kan worden stilgezet. Het effect ontstaat door de waarneming van het object slechts kortstondig toe te staan, steeds als het object zich in dezelfde positie bevindt. Het oog mist de andere posities, waardoor de illusie van stilstand ontstaat.

Een eenvoudige stroboscoop bestaat uit een roterende schijf waarin op regelmatige afstanden gaten zijn gemaakt waardoor het object bekeken wordt. Moderne stroboscopen zijn uitgevoerd met een repeterend flitslicht of een hogesnelheidscamera. Een stroboscoop kan worden gebruikt om onderzoek te doen aan roterende objecten. Door de waarneming frequentie af te stemmen op de rotatiesnelheid lijkt het object slechts langzaam te bewegen of stil te staan. Dit effect is een vorm van aliasing. Bij platenspelers was vaak een geblokte cirkel op de rand van de draaitafel aangebracht die als hij door de lichtnetfrequentie belicht werd stil moest lijken te staan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lichtnet heeft een frequentie van 50Hz, dat betekent dat het licht 50 keer per seconde aan- en uitgaat, maar dat ziet ons oog niet. Een stroboscoop is een meetinstrument; het is een schijf met vanuit het midden allemaal wit en zwarte strepen. Draait de schijf zo snel dat opeenvolgende strepen na 1/50 seconde op de plaats van de vorige streep staat lijkt het alsof de schijf stilstaat. Nu kun je de lamp een vaste frequentie geven en zo een draaiend voorwerp de juiste snelheid geven zoals vroeger de grammofoon, of je kunt een onbekende lichtbron laten schijnen op de stroboscoopschijf en door de schijf langzamer of sneller te laten draaien kun je de frequentie van een onbekende lichtbron.

Toegevoegd na 1 minuut:
bepalen