Als de resolutie van een microscoop 190 nm is, is het kleinste wat je kan zien dan 190 nm groot?

En kun je dat object zien, aangezien zichtbaar licht maar tot 380 nm gaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dierencel is rond de 400 nm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je echt kleine dingen wilt zien kun je altijd nog een elektronen microscoop gebruiken. Die kunnen tot kleiner dan een tiende nanometer. Met Scanning Tunneling Microscopie je de moleculen zien en zelfs met atomen tekenen. Hier wat plaatjes van IBM:
http://www.almaden.ibm.com/vis/stm/atomo.html

Antwoorden (2)

Je kunt met de UV microscoop inderdaad een grotere resolutie halen als de pakweg 200X met een gewone microscoop, de fluorescentie (UV) microscoop gaat tot ongeveer 20 000X, welke laatste vergroting al buiten het UVA gebied zit. Met 190nM zit je al in het UVB gebied.
dus slechts door toepassing van fluorescentie zijn dan waarnemingen te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De resolutie van een lichtmicroscoop wordt niet alleen bepaald door de golf lengte van het licht, maar ook de apertuur* van het objectief (de lenzen). De formule resolutie is golflengte licht / apertuur(numeriek) (bron: Phillips dspe.nl)**.
Door een objectief te gebruiken met een hoge numerieke apertuur kun je dus een iets zien dat kleiner is dan de golflengte van het licht. In principe kun je ook UV of zelfs röntgenstraling gebruiken, maar dat is technische lastiger. Zo krijg je idd ook een betere resolutie. Als je wilt weten hoe je licht microscoop kan ‘pushen’ zou ik de het Philips artikel even lenzen in de bron.

*de apertuur geeft aan onder welke uiterste hoeken licht opgevangen of uitgestraald wordt.
** In de wiki over numerieke apertuur staat een iets uitgebreidere formule.