Waarom stolt een ei als je dat warm maakt en smelt vele materialen, wanneer je deze warm maakt?

Als je plastic warm maakt, smelt het. Zelfde bij ijs, metaal (moet het wel heel warm worden) e.d. Waarom juist met een ei het tegengestelde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Wat er gebeurt als je een vaste stof verhit is, dat de moleculen van die stof harder gaan trillen. Dan zet de stof uit, en als ze te hard trillen breken ze uit het kristalrooster en gaan ze los van elkaar bewegen.
Hetzelfde gebeurt met een groep mensen langs de route van de koningin. Als de mensen in die compacte menigte gaan bewegen komen ze verder uit elkaar, en kunnen op een gegeven moment los van elkaar bewegen.

Anders is dat met een ei. Dat is een oplossing van vele eiwitten. Dat zijn complexe moleculen van 30 to 30000 aminozuren, wat weer complexen van grote aantallen atomen zijn. Bij verhitting kunnen vele chemische bindingen loslaten (!) maar daardoor krijgen die brokstukken juist de mogelijkheid om nieuwe bindingen aan. En dat doen ze dus ook. Vele moleculen binden aan elkaar en vormen zo grote moleculen die ook nog met elkaar verstrengeld zijn. Tot er geen beweging meer in zit.
Reddie
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit komt door de eiwitten in het ei. Eiwitten kunnen niet tegen hitte. Als je ze verwarmt gaan ze kapot (denaturatie).

Je moet een eiwit zien als een hele lange opgerolde keten (van aminozuren). Als het eiwit warm wordt verlies deze zijn nette opgerolde structuur en wordt meer een uitgerekte sliert. Als je nog meer verwarmd zullen deze eiwit slierten met elkaar bindingen aangaan. Zo vormt zich een netwerk van aan elkaar 'geplakte' eiwitketens. Dit is vast.

Om van vast naar vloeistof te gaan moet het materiaal chemisch gezien niet veranderen voordat je bij het smeltpunt komt. Door warmte gaat alles sneller bewegen dus ook moleculen in de vaste stof. Als je het smeltpunt bereikt bewegen ze zo snel dat de moleculen los van elkaar komen en zich als een vloeistof gedragen.

In sommige gevallen kun je dus het smeltpunt of het kookpunt van een stof niet makkelijk bereiken omdat daarvoor een andere chemische reactie plaats vind. Plastic bijvoorbeeld kun je niet zo maar een gas van maken. Voordat het zijn kookpunt bereikt verkoolt of verbrand het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Met hartelijk dank voor de toevoeging. +4U