Een enkelvoudig ion met een lading 2- bevat onder andere 18 elektronen en 18 neutronen, hoe verder?

Wat is dan het atoomnummer van dit ion?

Wat is dan de formule en de naam van dit ion?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Dat is een zwavel ion (S2-) en het is zwavel-34.

We weten dat het ion 18 elektronen heeft en een lading van 2-. Omdat elektronen negatief zijn betekent 2- dat er twee 'te veel' zijn. Het neutrale atoom heeft er dus 18-2 = 16 elektronen. Omdat het neutrale atoom geen lading heeft en protonen in de kern + zijn moet het 16 protonen hebben. Dit is het atoom nummer. In het periodiek systeem zoek je atoom nummer 16 en daar vind je dat het zwavel is.
Het massagetal van het atoom is aantal protonen + neutronen. In dit geval 16 + 18 = 34 dus is het het zwavel-34 isotoop.