Zijn de katalysatoren in auto’s wel klimaat- /milieuneutraal bij normaal gebruik?

Gezien hoe platina gewonnen wordt dat nodig is voor de katalysatoren zou je denken dat het niet opweegt tegen wat de katalysator wel voor het behoud van het milieu doet. Is dat ooit wel eens uitgezocht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Daar is zeker wel naar gekeken... Zie link.

De voordelen wegen kennelijk op tegen de nadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de bouw van katalysatoren zijn de edelmetalen platina, palladium of rhodium nodig. Daarvan kent de wereld slechts twee grote leveranciers: Zuid-Afrika en de Russische federatie. Die Russische mijnbouwindustrie is de meest vervuilende ter wereld en heeft zich, dankzij de bijna-monopolie op de markt ook in het post-Sovjet-tijdperk op ouderwets smerig niveau kunnen handhaven.
"Palladium en platina zijn bijproducten van de nikkelfabricage. Het Russische nikkelerts bevat relatief veel zwavel, dat er door de verouderde smelterijen simpelweg uit wordt gekookt. De gasreiniging die elders ter wereld gebruikelijk is, ontbreekt.
Voor de totale milieubalans van het apparaat moet de gehele productieketen worden bekeken, van mijnbouw tot auto-industrie. Alleen dankzij de relatief schone productie van palladium en platina in Zuid-Afrika valt die totale milieubalans nog betrekkelijk gunstig uit.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, duidelijk, link?