Waar bestaat rook uit?

Rook is gewichtloos, maar het moet ergens uit bestaan en waarom kunnen we dat dan zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als rook gewichtloos zou zijn, dan zou het dus straling moeten wezen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, goeie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs straling heeft gewicht!
Straling bestaat uit (sub)atomische deeltjes (fotonen, elektronen, neutronen...), en hoe klein dan ook, ze hebben massa, dus ook gewicht. Dan heb je natuurlijk ook de kwantummechanica die ons heeft geleerd dat straling tegelijkertijd bestaat uit deeltjes en golven, maar dat is weer een andere discussie! Rook, net zoals straling, heeft massa, en dus ook gewicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, Gabi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rook is geen straling
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar uit trek je de conclusie, dat rook gewichtloos is, Ed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het nooit omlaag gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker!!
Bij voorbeeld: uit hele hoge schoorstenen, waar er tijd genoeg is voor rook om af te koelen, zie je soms dat de rookpluim niet omhoog gaat maar juist omlaag.
Dat hangt ook samen met de weersomstandigheden. Met name als er hoge druk is en warm weer, dan is afgekoelde rook zwaarder dan de lucht, en dan zie je het inderdaad zakken.
Doorgaans is het een voornamelijk een kwestie van temperatuur: als rook warm is, zet het uit en stijgt, en als het afkoelt, dan gaat omlaag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een vraag waarop jij het antwoord, gezien je status en profiel natuurlijk zelf best het juiste antwoord weet. Dus ik vraag me af wat je met deze vraag voor ogen hebt. De goegemeente uitdagen, je kennis toetsen aan die van anderen?. Punten verzamelen ? Het mag allemaal hoor van mij. Maar je bent in ieder geval niet in het antwoord geinteresseerd want dat wist je al voor dat je de vraag stelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja hanson, heel terecht.
Rook zijn onverbrande gassen en roetdeeltjes, even simpel gezegd.
Maar wat zie je dan eigenlijk als je rook ziet?
Onverbrande gassen denk ik niet, zijn het dan roetdeeltjes?
Die moeten dan wel heel klein zijn, dus ja, wat zie je dan eigenlijk?
Zo ontstond deze vraag.

Het beste antwoord

Naar aanleiding van je laatste reactie, denk ik (hoop ik) is dit het antwoord waar je op zoek naar was.

Wat je ziet is precies hetzelfde wat je ziet als je bij voorbeeld maïzena doet in water: een colloïdale mengsel.

Wat betekent dat? Je kan de link naar de Wiki volgen, maar ik kan ook proberen iets te schrijven.
Rook, zoals je weet bestaat uit zeer kleine deeltjes die enorm in samenstelling kunnen variëren, afhankelijk van de oorzaak van de rook. Witte rook bij voorbeeld bestaat voor een zeer groot % gewoon uit waterdamp, en hoe donkerder hoe meer roetdeeltjes erin ziten. De zogenaamde "chemische rook" (kom een keer langs Pernis of de Maasvlakte, dan weet je waar ik het over heb) bevat van alles wat weer een andere kleur een samenstelling aan rook geven.
Rook stijgt niet altijd. Je kan ook "rook" maken door water te gieten op droog ijs (dat is CO2 in vaste vorm) Wat je doet in feite is het creëren van minuscule CO2 deeltjes die waterdamp op de oppervlakte condenseren, en dan wordt het zichtbaar. Maar juist omdat het zo koud is, stijgt het niet en krijg je dat effect van laaghangende nevel, wat in feite rook is.

Maar goed, wat ik bedoelde is dat wat gemeenschappelijk is aan alle soorten rook is dat aan de basis ligt altijd een colloïdale mengsel of suspensie, min of meer stabiel, van deeltjes. Die deeltjes, of colloïden, in tegenstelling tot een échte oplossing, zijn groot genoeg om het licht te weerkaatsen of te diffracteren, op precies dezelfde wijze waarop een colloïdale mengsel in een vloeistof doet (denk aan de maïzena in water) Dat is wat je ziet: niet geheel opgeloste, maar wel redelijk stabiele colloïden in een mengsel van vaste delen in lucht.

Of rook stijgt of neerdaalt is afhankelijk van de samenstelling van de deeltjes (rook bestaat uit deeltjes, dus heeft massa, dus heeft gewicht), maar voornamelijk van de temperatuur van zowel de rook als van de weersomstandigheden. Hoe warmer de rook, hoe verder uit elkaar de deeltjes en de lucht waarin deze zitten, dus zal het soortelijk gewicht lager zijn dan van de lucht, en zal de rook stijgen. Naarmate de rook afkoelt, of in evenwicht komt met de lucht dan blijft op gelijke hoogte of gaat zelfs neerzetten.
Het belang van de omgeving is dat verschillende lagen lucht ook een andere temperatuur en luchtdruk hebben. Hoog genoeg wordt de lucht steeds ijler, en kan de rook niet meer stijgen, hoe warm dan ook het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
yes! dat is wat ik zocht!
bedankt.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alstublieft!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helder en duidelijk antwoord , bedankt.

Andere antwoorden (5)

Rook is niet gewichtloos. Rook bestaat uit (roet)deeltjes en waterdamp. Die deeltjes zijn zo klein dat ze blijven zweven of met de warme luchtstroom (van het vuur eronder...) mee opstijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus, stel nou dat ik heel veel rook bij elkaar verzamel (denk niet dat het me lukt, maar stel nou) dan zou ik kunnen voelen hoe zwaar het is? Bijvoorbeeld dat ik dan een kilo in mijn hand heb zeg maar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AdrieK bedankt +
Even een kleine correctie, rook is niet gewichtloos.
Rook is een restproduct van verbranding oftewel as.
Alleen door de zeer fijne structuur en de meestal hogere temperatuur dan de omgeving heeft het de neiging om op te stijgen.
Uiteindelijk zal het door de zwaartekracht weer naar beneden komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt +
Dat rook gewichtloos zou zijn is een misvatting, het bestaat uit vloeibare én vaste bestanddelen en heeft dus wel degelijk gewicht.
Het is een combinatie van hete gasvormige en dampvormige verbrandingsproducten (vaak vooral CO2 en waterdamp), giftige gassen, de vaste en vloeibare bestanddelen koolstof (roet) en teer, vaste en gloeiende halfverbrande deeltjes en een hoeveelheid lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geen vloeibaar gedeelte maar gas
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NBK bedankt +
Rook die we zien (en ruiken bestaat uit dikwijls giftige half-verbrandingsproducten die door de warme luchtstroom mee naar boven genomen worden.
Ze slaan echter neer, dat zie en ruik je aan een rookkamer
(voornamelijk (hout)teer).

Rook bestaat uit meestal giftige/ zeer giftige verbrandingsproducten die deels vast en deels vloeibaar zijn, ze slaan neer als de rook is afgekoeld.

Rookmachines geven echter een verneveling van (op waterbasis onschadelijke) waterdeeltjes.
Ook met een piezo vernevelaar kun je nevel maken wat op rook lijkt (het is eigenlijk mist).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de scheikundige benaming rook houd in:
rook bestaat uit een (vaste) stof in een gas. rook is dus ook niet gewichtloos en er kunnen vaste stukken in zitten.